|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Groen is geschokt over N-VA-voorstel: "Geen enkel kind herleiden tot cijfer"
Groen is geschokt over N-VA-voorstel: "Geen enkel kind herleiden tot cijfer"
Groen reageert "geschokt" op het voorstel van N-VA-parlementslid Koen Daniëls om het IQ van scholieren te meten, zodat kan worden nagegaan of het gelijke onderwijskansenbeleid (GOK) van de overheid haar doel bereikt. Volgens Elisabeth Meuleman mag geen enkel kind herleid worden tot een cijfer. Uit een onderzoek van het Rekenhof blijkt dat de kansen voor kansarme kinderen in het gewone basisonderwijs op vijf jaar tijd nauwelijks verbeterd zijn. Nochtans voert de Vlaamse overheid sinds 2002 een gelijke onderwijskansenbeleid, waarbij ze basisscholen extra lestijden en werkingsmiddelen toekent voor kansarme kinderen. N-VA-lid Koen Daniëls stelde daarop voor om het IQ van leerlingen te meten en na te gaan welke progressie ze maken. Dat is niet naar de zin van Groen. Elisabeth Meuleman, onderwijsspecialiste van de partij, zegt dat "dit haaks staat op alle principes van GOK. Elk kind heeft recht op alle kansen en het is aan ons om de nodige inspanningen te leveren zodat elk kind die kansen ook krijgt". "Geen enkel kind mag herleid worden tot een cijfer dat een oordeel uitdrukt over zijn of haar capaciteiten en toekomstkansen. Dit mensbeeld is ronduit gevaarlijk en hier moeten we ons als maatschappij dan ook heel duidelijk tegen verzetten." Meuleman erkent dat de pijnpunten die het Rekenhof blootlegde aangepakt moeten worden. Ze vreest echter dat de oplossing die N-VA voorstelt de kloof enkel groter zal maken. "De effectiviteit van het GOK-beleid moeten we meten aan de hand van de leerwinsten die leerkrachten boeken, in plaats van aan het IQ van de kinderen." Bron: De morgen 13/10/17 Link: https://www.demorgen.be/binnenland/...jfer-ba00b22d1/ Mening: In dit onderwerp sluit ik mij volledig aan bij groen. Het is absurd om op elk kind een cijfer te plakken over hun capaciteiten. Ieder kind heeft zijn eigen talenten en zal daaruit zijn of haar studiekeuze bepalen. Kinderen moeten begeleid worden naar datgene wat ze graag doen. Een leerling dat bijvoorbeeld niet erg slim is maar wel zeer handig is aangelegd en voor het beroeps secundair onderwijs kiest, moet niet geconfronteerd worden met het feit dat zijn IQ iets lager zal liggen ten opzichte van een leerling van het algemeen secundair onderwijs. Ik vind dat elke leerling zijn kansen moet krijgen en niet beoordeeld moet worden op dat hij al dan niet slim is. |
#2
|
|||
|
|||
Ik las net een artikel in de Standaard over hetzelfde onderwerp, maar waarin anders wordt uitgelegd wat Koen Daniëls van de NVA bedoelt. (http://www.standaard.be/cnt/dmf20171012_03128613)
Hoe ik het begrijp, wil Koen Daniëls van de NVA de IQ-scores gebruiken bij het evalueren van een gelijkekansenbeleid van de scholen. Wat dat beleid juist inhoudt kon ik online niet duidelijk vinden, maar in die situatie zouden de scores anoniem zijn om er een gemiddelde mee te berekenen denk ik. Dan worden de kinderen volgens mij niet herleid tot cijfers, want het cijfer kent geen identiteit. Het is maar één van de pakweg 800 IQ-scores op een school, dat hoeft niet gekoppeld te worden aan de persoon die de score behaalde. Daarom vind ik dit artikel een beetje suggestief en misleidend. Ik vind natuurlijk ook dat leerlingen niet mogen herleid worden naar cijfers, maar ik ben er niet van overtuigd dat dit voorstel leerlingen zou herleiden naar cijfers. Dat neemt echter niet weg dat het voorstel absurd is. Er zijn meerdere grote problemen mee, zoals: 1) Hij benadrukt dat er geen extra middelen voor zouden ingezet worden, wat dit voorstel zowel praktisch als financieel onmogelijk maakt. Een citaat uit mijn artikel: "Wel wil hij de middelen gerichter inzetten, in bijvoorbeeld leerkrachturen." Dat idee van hem zet meteen de toon voor de absurditeit van dit voorstel. 2) De resultaten van de tests kunnen sterk vertekend worden bij leerlingen van allochtone milieus door de taalbarrière, wat de scores simpelweg onbruikbaar zou maken. 3) Een IQ-score is veranderlijk. Dit zal in grote lijnen niet veranderen maar toch betekent dit dat een score afgenomen bij een 12-jarige niet meer toepasselijk kan zijn wanneer die leerling 15 of 16 is. Moet er dan nog een IQ-test gedaan worden? Kortom, onmogelijk en ondoordacht. |