|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
van vingerafddruk tot selfie: de strijd om ons geld
bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20171011_...ijd-om-ons-geld, 11/10/2017, HBVL
De smartphone-apps waarmee je contactloos kunt betalen nemen ook in ons land in sneltempo toe. Maar wie vertrouwen we onze centen toe? “Vooral grote techbedrijven lijken de winnaar te zullen worden van de strijd tussen hen en de banken”, zegt Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland in De Limburger. Al zijn we nog zo vertrouwd met onze bankkaart, in de nabije toekomst zullen we vaker naar onze smartphone grijpen om contactloos af te rekenen. Bij ING, ABN Amro, Rabobank en de Volksbank kan het al. Ook de QR-code - de ‘postzegel’ met de blokjes - rukt op in het betalingsverkeer. Als klant van onlinebank Bunq reken je direct af met je telefoon door een QR-code op een kassabon te scannen bij een restaurant of een winkel. De digitale kassabon wordt dan meteen op je smartphone bewaard. Dat kan ook als je de QR-code bij een betaling met iDeal gebruikt. Volgens Betaalvereniging Nederland zijn er tegen het eind van het jaar bijna een half miljoen Nederlanders die contactloos mobiel betalen. “Contant geld zal voorlopig nog niet verdwijnen, maar mobiel betalen gaat cash steeds meer vervangen”, zegt Gijs Boudewijn, adjunctie-directeur van de Betaalvereniging. “QR-codes komen in de plaats van de acceptgiro. Die gaat er helemaal uit. Tikkie Ondertussen dingt ook de ene na de nadere app om een rekening te delen naar onze gunsten. Neem Tikkie, waarmee je voorgeschoten geld via WhatsApp aan vrienden kunt terugvragen of betalen. “De ontwikkelingen gaan enorm snel”, zegt Roel Popping, directeur betalen bij ING. “De contactloze betaalkaart is vooral nog populair omdat die vlekkeloos werkt. Contactloos mobiel betalen werkt nog niet altijd perfect, maar ik verwacht dat de techniek binnen twee jaar volwassen is.” Of dat op tijd is, nu ook techreuzen uit Sillicon Valley zich in de strijd om het betalingsverkeer mengen? Zo is het in de VS al mogelijk om in winkels en online met Android-, Apple- of Samsung Pay af te rekenen. Met deze apps koppel je al je bankpassen, credit- en klantenkaarten aan een digitale portemonnee. Wachtwoorden of pincodes invoeren is niet meer nodig. Met één vingerafdruk of stemherkenning reken je af, terwijl je met een gekoppelde klantenkaart punten spaart. De grote Nederlandse banken volgen die ontwikkelingen met argusogen en investeren ondertussen in een betaalapp: Payconiq. “Dat moet net als iDeal in heel Nederland worden uitgerold”, zegt ING’er Popping. “Een betaaldienst waarmee via één app direct online, onderweg en onderling betaald kan worden.” Nog leuker wordt het als we onze betalingen straks rechtstreeks aan andere apps kunnen koppelen. Denk aan je auto die zelf afrekent bij het tankstation. Of je koelkast die weet wanneer de melk op is en zelf een nieuw pak bestelt. Voor veel mensen klinkt dit als sciencefiction, maar door nieuwe Europese wetgeving kan dit snel werkelijkheid zijn. EU-richtlijn PSD heet de nieuwe EU-richtlijn die volgend jaar van kracht wordt. Die regel dwingt banken namelijk om – met toestemming van de klant - rekeninggegevens te delen met de derde partijen. Giganten als Google, Vodafone en de al eerder genoemde Apple en Samsung staan te springen om inzage in onze betaalgegevens. Dat biedt ze de mogelijkheid ook in Europa met betaaldiensten en apps (Google Wallet, Amazone Pay) de betaalmarkt te veroveren. En vlak ook Facebook niet uit: met Facebook Messenger kun je al geld overmaken naar vrienden. Ondertussen zitten ook de creditcardmaatschappijen en betaaldiensten als PayPal niet stil en ruikt een financieeltechnologisch bedrijf als Zuid-Afrikaanse WiGroup ook kansen om in Europa voet aan de grond krijgen. David van Damme, eerder werkzaam bij online Bung en nu het hoofd van WiGroup in Nederland, verwacht dat de consument door PSD2 minder afhankelijk wordt van banken. “Techbedrijven ontwikkelen vaak mooiere en gebruiksvriendelijkere betaalapp. Banken lopen in dat opzicht achter.” Betaalmoment Van Damme gelooft dat in de toekomst het ‘betaalmoment’ in een winkel bijna volledig verdwijnt. “Straks pak je iets, bevestig je de betaling met je smartphone en het wordt afgeschreven.” Dat wordt media 2019 in Nederland mogelijk met de invoering van instant payments. Daarmee verschijnt een betaling binnen enkele seconden op de rekening van de ander. En dat 24 uur per dag, zeven dagen per week. Vrij zeker in dat door PSD2 binnenkort de strijd losbarst tussen banken en techbedrijven. En de winnaar is…? “Op congressen over de toekomst van het betalingsverkeer hoor je vaak dat de grote techbedrijven dat zullen zijn”, zegt Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland. “Banken beheren al eeuwen het geld van mensen, maar uiteindelijk zien we dat de klant kiest voor gemak. Dus gaat het erom wie de meest gebruiksvriendelijke app heeft.” mijn mening: Je merkt aan dit artikel dat het gehele concept van de vernieuwde betalingen in België/Nederland nog in de kinderschoenen staat. Men bespreekt hier op een duidelijke manier enkele hiaten omtrent het onderwerp. Het is zeer belangrijk dat de klant weet dat dit verhaal ook wel enkele negatieve dingen met zich meeneemt. In vele andere landen zoals bijvoorbeeld Denemarken staan ze hierin al veel verder. Wel hoor en lees ik veel lof over dit nieuwe betalingsconcept in Denemarken. Al stel ik me wel vragen over het feit dat alle betalingen onder de 20 euro met slechts één swipe gebeuren (zelfde concept als de betaalkaart van ThomasMore). Daarnaast sta ik echt verstelt van de eis van giganten als Google, Vodafone, Apple en Samsung om inzage te krijgen in onze betaalgegevens. Nog meer 'gemanipuleerde' reclame, nog meer 'controle',... . Met geld dient men voorzichtig om te springen. Dat leert men al van kleins af aan. Wat als dit alles wat de spuigaten zal uitlopen? |