|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Markeerstift helpt niet om leerstof te onthouden
Markeerstift helpt niet om leerstof te onthouden
Studenten die hun cursussen met de markeerstift in een kleurboek veranderen, bewijzen zichzelf daarmee geen dienst. Jezelf overhoren is een veel efficiëntere manier om nieuwe leerstof te onthouden, meldt de Volkskrant. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker en sneller je de kennis bij een ondervraging ophaalt, zo blijkt uit onderzoek van Gesa van den Broek, onderwijspsychologe aan de Universiteit Utrecht. Van den Broek liet middelbare scholieren en volwassenen Engelse en Latijnse woorden leren met een overhoorprogramma. Mensen die zichzelf overhoorden, onthielden meer en konden sneller het antwoord geven dan mensen die de stof markeerden en herlazen. Van den Broek: ‘Je onthoudt zaken beter als je het jezelf moeilijk maakt. Dan moet je graven in je geheugen.’ Ouders kunnen hun kinderen helpen door ze te overhoren, volgens Van den Broek. Ze moeten het hun kinderen daarbij niet te makkelijk maken, adviseert ze in de Nederlandse krant. ‘Vraag woordenrijtjes niet steeds in dezelfde volgorde op en geef niet te veel tips. Stop niet met overhoren als je kind elk woord weet, maar laat ook de woorden die het kent geregeld terugkomen. Herhaal het overhoren een aantal keer gedurende de dagen voor de toets.’ Ook feedback helpt bij het onthouden. Mensen worden zekerder als ze horen dat hun antwoord goed was. En als ze bij een fout antwoord het goede antwoord te zien krijgen, helpt dat om het de volgende keer wel goed te doen. mening: ik denk dat iedereen best zijn eigen manier vindt om te studeren. Als je nood hebt om alle titels in dezelfde kleur te markeren, dan moet je dat doen. Ik denk dat het proces hier minder belangrijk is dan het resultaat. Ikzelf markeer amper en anderen markeren heel veel. Uiteindelijk tellen de resultaten op de testen. |
#2
|
|||
|
|||
aanvulling eigen mening en bronvermelding
Bron: De Standaard 5/10/17 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171005_03114044
Mening: Het is namelijk zo dat sommige mensen heel visueel ingesteld zijn. Deze onthouden beter als ze alle titels in eenzelfde kleur zien om zo een betere samenvatting of samenhang in een tekst te kunnen vinden. Zoals al eerder vermeldt in mijn vorige mening, markeer ik persoonlijk weinig. Ik zal wel de belangrijke woorden of sleutelwoorden aanduiden met een stift maar ik zal bijvoorbeeld niet alle hoofdtitels met paars markeren en de ondertitels met geel enzoverder. Ik vind dat dit echt van persoon tot persoon afhangt om ervoor te zorgen dat jouw manier werkt voor jezelf. Als persoon A nood heeft aan een hele serie van kleuren en lijnen in zijn cursus dan is dat zijn goede recht. Zoals ik ook al eerder zei: de punten worden uitgedeeld aan de eindmeet. |