|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Kwart van verkeersdoden is ouder dan 65
Kwart van verkeersdoden is ouder dan 65
Terwijl het aantal ongevallen in het algemeen op tien jaar tijd fors is gedaald (-18 procent), is het aantal ongevallen met senioren over dezelfde periode lichtjes toegenomen (+0,5 procent). Daardoor betreft nu al een op de vier verkeersdoden een 65-plusser, terwijl het 25 jaar geleden nog om een op de zes ging. Dat blijkt uit een analyse die Vias (het vroegere BIVV) zondag publiceert naar aanleiding van de Internationale Ouderendag. Vias wijst ook op het toegenomen aantal ongevallen met de fiets of de motor. Zo is het aantal motorongevallen waarbij senioren omkwamen of gewond raakten, met maar liefst 66 procent gestegen. Bij fietsen gaat het om 26 procent. ’Het almaar toenemend gebruik van de elektrische fiets verklaart zeker deze forse stijging', zegt Vias. Uit de analyse blijkt voorts dat van alle verkeersdoden ouder dan 65, de helft zwakkeweggebruiker is, tegenover een op de vijf bij de groep tussen 35 en 64 jaar oud. Vias merkt tot slot op dat senioren achter het stuur eerder een gevaar zijn voor zichzelf dan voor anderen. Bij ongevallen met een 65-plusser achter het stuur is het risico dat de bestuurder zelf slachtoffer wordt, fors gestegen. Het ligt zelfs vier keer hoger dan het gemiddelde risico. Dat terwijl het risico op ongelukken waarbij iemand anders slachtoffers is, de helft lager ligt bij seniore bestuurders. Bron: De Standaard, 1/10/2017 Eigen mening: Het feit dat ouderen lichamelijk al iets kwetsbaarder zijn en dat naarmate ze ouder worden hun reactievermogen ook achteruit gaat, zorgt voor dit aantal. De elektrische fiets heeft hier ook een aandeel in. Deze is heel populair bij oudere mensen omdat ze nog graag willen fietsen maar dit met een gewone fiets niet altijd even goed meer kunnen. Daarom denk ik dat het een goed idee is om de regels omtrent het gebruik van een elektrische fiets nog wat uit te breiden. Wat betreft auto's zouden ze bijvoorbeeld vanaf een bepaalde leeftijd terug kleine testen kunnen invoeren om te controleren of ze nog bekwaam zijn om veilig met de auto te rijden. |