|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Hoge Gezondheidsraad: ‘Voorkom burn-out vanaf eerste leerjaar’
Al in de lagere school moet je kinderen leren omgaan met stress en negatieve gedachten, zegt Elke Van Hoof van de Hoge Gezondheidsraad.
Leren ontspannen. Afstand nemen van je (huis)werk. Je hoofd leren leegmaken. Het aan mama of papa zeggen als het slecht gaat. Het zijn dingen waar ons onderwijs te weinig aandacht aan besteedt, en daar moet verandering in komen. Dat zegt de Hoge *Gezondheidsraad in een nieuw advies dat moet helpen om de lawine aan burn-outs in onze maatschappij in te dijken. De Raad legt (onder meer) de nadruk op de school. Stressbeheersing ‘Al bij de start van het lager onderwijs zou er meer aandacht moeten zijn voor welzijn en stressbeheersing bij de leerlingen’, zegt Elke Van Hoof (VUB), gezondheidspsychologe en expert bij de Hoge Gezondheidsraad. Dan gaat het niet om uit te leggen wat een burn-out precies is, maar wel om kinderen ertegen te wapenen. ‘Er is wetenschappelijk bewijs dat het later gunstige effecten heeft, als je aan jonge kinderen leert hoe ze optimistisch in het leven kunnen staan, hoe ze negatieve gedachten kunnen opvangen of hun hoofd kunnen leegmaken na een drukke dag’, zegt Van Hoof. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) is voor die oproep te vinden. ‘Vanaf volgend schooljaar wordt het zorgbeleid een van de voorwaarden om een erkenning te krijgen. We verwachten dat ze een kwalitatief beleid voeren rond welzijn en stressbestendigheid met daarbij aandacht hoe je goed in je vel te voelen.’ Meer aandacht voor stress dus. ‘Het kan niet de bedoeling zijn dat we voor elk maatschappelijk probleem een oplossing van de scholen verwachten. Dat is te gemakkelijk’, zegt Lieven Boeve, topman van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Toch zegt ook hij dat gezondheid en stressbeheersing een grote rol zullen krijgen in het nieuwe leerplan voor het basisonderwijs. ‘Maar dan niet met als enige doel burn-outs te vermijden op latere leeftijd’, zegt Boeve. ‘Wel om onze kinderen op te voeden tot gezonde volwassenen. Bron: De standaard Eigen mening: De gevolgen van onze prestatiemaatschappij uit zich onder andere in burn- outs. Ik vind dat we veel te veel druk leggen op kinderen en jongeren. Zij moeten hard werken, goede punten halen, enz. Ik heb de indruk dat de scholen vaak te hard de nadruk leggen op het cognitieve. Dit brengt erg veel stress bij hen teweeg. Daarom vind ik het goed dat men op scholen ook meer aandacht gaat besteden aan hoe leerlingen hiermee kunnen omgaan. Het zou toch niet mogen dat leerlingen 's avonds niet buitenspelen, omdat ze te veel huiswerk hebben? Ik geloof dat leerlingen hierdoor later ook beter om kunnen gaan met deadlines doordat ze deze stress beter kunnen relativeren. Zoals Boeve aanhaalt in het artikel is dit een stap om onze kinderen op te voeden tot gezonde volwassenen. |