|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
VW mag kosten Dieselgate fiscaal aftrekken
VW mag kosten Dieselgate fiscaal aftrekken
Reparatiekosten voor sjoemelsoftware – geschat op 100 tot 200 euro per voertuig – zijn in Duitsland fiscaal aftrekbaar. De belastingbetaler is de dupe. Duitse autobouwers mogen alle kosten die ze maken om software te vernieuwen of herinstalleren als gevolg van Dieselgate, aftrekken van hun belastingen. In totaal gaat het om ruim vijf miljoen reparaties. Dat meldt de Süddeutsche Zeitung. De Duitse auto-industrie wankelde de afgelopen jaren, toen bleek dat producenten toezichthouders hadden misleid met gemanipuleerde software. Die gaf voor elf miljoen auto’s veel minder CO2-uitstoot aan dan de wagens werkelijk produceerden. In de Verenigde Staten leidde dat tot meerdere claim- en rechtsprocedures, waarna moederbedrijf VW (Seat, Volkswagen Audi) Amerikaanse toezichthouders en milieuorganisaties voor 15 miljard euro tegemoetkwam. Ook in Europa, inclusief België, lopen meerdere schadeclaims. 1 miljard euro Autoproducenten als VW zagen zich verplicht om bij miljoenen auto’s de software te vernieuwen en/of te herinstalleren. De kosten daarvan – volgens Suddeutsche Zeitung 100 tot 200 euro per wagen en in totaal zo’n 1 miljard euro voor de volledige Duitse autosector – zijn volgens de Duitse minister van Economische Zaken, Reiner Baake, fiscaal aftrekbaar. Datzelfde zou mogelijk zelfs gelden voor de omruilkorting die Duitse autoproducenten kopers aanbieden als ze hun oude dieselwagen inruilen voor een nieuw exemplaar. Die omruilkorting kan oplopen tot 10.000 euro en zou nog een grotere factuur betekenen voor de Duitse belastingbetaler. Jaarlijks worden er in Duitsland immers zo’n 500.000 dieselwagens verkocht. Baake zelf liet in zijn antwoord, na parlementaire vragen van die Linke, wel open hoe hoog de factuur voor de belastingbetaler uiteindelijk kan oplopen. Maar oppositiepartijen in de Bondsdag reageerden dit weekend al teleurgesteld, want de kosten voor het repareren van ‘Dieselgate’ worden zo alweer doorgeschoven naar de belastingbetaler. De critici klagen aan dat particulieren, die hun auto’s met de zwaar vervuilende motor in waarde zien dalen omdat ze die nauwelijks zouden kunnen verkopen, de vermindering fiscaal niet in rekening mogen brengen. En ook autoverkopers met dieselwagens op stock blijven met de schade achter. Zij mogen evenmin de waardevermindering fiscaal aftrekken. Blog DS, 26-09-2017 (Nico Tanghe)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |