|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Aantal zittenblijvers in secundair daalt vijfde jaar op rij
Aantal zittenblijvers in secundair daalt vijfde jaar op rij
Voor het vijfde jaar op rij is het aantal zittenblijvers in het secundair onderwijs gedaald. Dat meldt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits maandag. In 2012-2013 telde Vlaanderen nog 4,98 procent, of 19.692 zittenblijvers. In het schooljaar 2016-2017 daalde dat aantal naar 4,11 procent, of 16.178 leerlingen die hun jaar opnieuw deden. In de eerste graad bleef vorig schooljaar nauwelijks 2,30 procent zitten. In 2012-2013 was dit nog 2,79 procent. Opvallend is dat in de tweede en derde graad vooral leerlingen uit het KSO blijven zitten. In de tweede graad gaat het zelfs om 10,45 procent. Daarna volgen het TSO (7,5 procent) en BSO (ruim 6 procent). Voor ASO-leerlingen ligt het cijfer net boven de 2 procent. De grootste daling bij de zittenblijvers situeert zich eveneens in het KSO (-2,8 procent), gevolgd door het BSO (-1,9 procent). Minister Crevits wijst op de negatieve gevolgen van zittenblijven op zowel het welbevinden als de motivatie en de slaagkansen van de leerling in zijn verdere studieloopbaan. 'Bij de modernisering van het secundair onderwijs zal het voor scholen na het eerste jaar van de eerste graad niet meer mogelijk zijn een B-attest te geven, maar wel een A-attest met verplichte remediëring. Ook op het einde van de eerste graad zal het A-attest met een verplichte remediëring een optie zijn om over te gaan naar de tweede graad', aldus de minister. bron: De Standaard, 25 september, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170925_03093791 mening: Ik ben blij om te zien dat het aantal zitteblijvers daalt. Ik ben het eens met mevrouw Crevist die aanhaalt dat blijven zitten slecht is voor de verdere loopbaan van het kind. Ik ben daarom ook blij dat wij vanuit de opleiding leren hoe we kunnen differentiëren. Ik denk persoonlijk dat differentiatie mede mogelijk maakt dat de leerlingen niet blijven zitten. Wij gaan als leerkracht namelijk onze les en leerstof aanpassen aan de leerling en de leerling moet zich niet aanpassen aan de leerstof. Differentiatie en betere begeleiden zijn dan ook begrippen die vandaag de dag sterk benadrukt worden. Ik vind het wel jammer om te zien dat het percentage niet overal zo laag is. Ik vind dan ook dat we ons moeten inzetten om ook daar het percentage te verlagen. Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 25th September 2017 om 20:27. |