|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Snelheidslimiet op autosnelweg ter discussie
Snelheidslimiet op autosnelweg ter discussie
Op bepaalde snelwegen moet de maximumsnelheid ‘onder strikte voorwaarden’ omhoog kunnen tot 130 kilometer per uur. Dat zal kunnen door het invoeren van meer variabele snelheidslimieten. Dat zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Maar een algemene verhoging van de snelheid is niet aan orde.’ Daarmee reageert hij op een studie van BIVV. Daaruit blijkt dat het verkeer op de autosnelwegen een pak vlotter en veiliger kan verlopen als de snelheidslimiet verlaagd wordt in functie van de verkeersdrukte. De files zouden korter worden. De lagere snelheidslimiet zou niet alleen tijdswinst opleveren voor de autobestuurders, maar zou ook een gunstig effect hebben op het milieu. Het onderzoek kwam er op vraag van Jacqueline Galant, de voorganger van minister Bellot. In tegenstelling tot Bellot is het BIVV wel geen voorstandere van een verhoging van de snelheidslimiet. Dat voorstel wordt in de studie van BIVV weliswaar niet compleet onder tafel geveegd, al benadrukt het instituut wel dat er ‘te veel nadelen’ aan verbonden zijn op het vlak van verkeersveiligheid en milieu. ‘Ook over verhoging praten’ Toch laat minister Bellot in een reactie verstaan dat het debat over de variabele snelheden niet alleen moet handelen over de verlaging van de snelheid, maar ook over de verhoging ervan. Hij onderstreept daarbij wel dat een verhoging van de snelheidslimiet als algemene maatregel absoluut niet aan de orde is. De invoering ervan kan immers alleen maar onder zeer strikte voorwaarden: op zeer specifieke plaatsen en zeer specifieke tijdstippen, wanneer na een accidentologie-onderzoek is aangetoond dat zich daar maar weinig ongevallen voordoen. Gewesten ‘In verkeersvlotte en niet-ongevalsgevoelige zones wil ik in de mogelijkheid voorzien om bepaalde stroken van de autosnelwegen onder 130 km/u te plaatsen’, zo stelt een mededeling van de minister. ‘Maar indien zulks nodig blijkt, zou de snelheid op bepaalde stroken ook op 110 km/u kunnen worden teruggebracht.’ Het zou dan aan de gewesten zijn om daarover te beslissen. Bellot gaat de studie nu aan de mobiliteitsminister van de verschillende gewesten bezorgen. Het onderzoek zal ook besproken worden bij het volgende Executief Comité van Ministers van Mobiliteit (ECMM), de bijeenkomst van de ministers van Mobiliteit in België. Bellot benadrukt in zijn reactie ook dat hij de studie als een aanmoediging ziet om verder in te blijven zetten op een systeem van variabele snelheden op de autosnelwegen. ‘Sinds mijn aantreden heb ik gepleit om van België de Europese leider te maken inzake de ontwikkeling van ITS (intelligente vervoerssystemen). In de studie wordt aan de hand van becijferde analyses aangetoond dat ITS een essentiële plaats innemen in de toekomst van het mobiliteitsbeleid’, zo klinkt het. Bron: De Standaard, 18 mei 2017 Mening: Ik vind het zeker al een vooruitgang dat we binnenkort misschien 130 km per uur zullen mogen rijden op de snelwegen. Toch blijf ik erbij dat de regels op de autosnelweg te streng zijn. Als iedereen zich aan de regel houdt van rechts te houden, zodat sneller rijdende voertuigen kunnen inhalen, vind ik dat de snelheid op de autosnelweg ongelimiteerd zou mogen zijn. Naar mijn mening zou het veel veiliger zijn dat iedereen gewoon de snelheid rijdt waarbij hij/zij zichzelf goed voelt. We zijn vaak zo bezig met onze snelheid, dat we ook hierdoor ongevallen veroorzaken. De ongelimiteerde snelheid is natuurlijk niet mogelijk op de gewone wegen, daarom zou ik dit dan ook enkel voorstellen voor op de autosnelwegen. Als je het artikel leest, blijkt dat dit in België niet snel zal goedgekeurd worden. Om file te vermijden wordt er door het BIVV aangeraden om nog maar 110 km per uur te rijden op de autosnelweg. Doordat dit slechts 10 kilometer per uur verschilt van de normale snelheid, vrees ik dat er slechts weinig mensen zich aan deze snelheid zullen houden. Door het klein verschil betwist ik ook of de snelheidsvermindering zoveel effect zal hebben op het milieu en op de file. Dat valt nog af te wachten. Ik ben er in elk geval geen voorstander van. Laatst aangepast door melanie.d*llen : 18th May 2017 om 09:26. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met Melanie. Ik denk ook dat het mogelijk moet zijn dat we 130 mogen rijden op autosnelwegen. Ik denk dan ook dat het enkel gaat zorgen dat het verkeer vlotter en vlotter gaat verlopen. Als we kijken naar onze buurlanden, dan merk ik altijd dat het verkeer daar veel vlotter gaat en vraag ik me altijd af hoe dit toch kan. Ik zie bijvoorbeeld in Nederland dat ze op bepaalde stukken 130 kilometer per uur mogen rijden en dan zie je dat dit wel werkt. Ik ben het dan ook akkoord dat je op bepaalde stukken op de autosnelweg de snelheid kan verhoogd worden. Ik hoor ze ook nog praten over een snelheidsverlaging. Ik denk niet dat dit de nodige voordelen gaat opleveren. Als je trager moet rijden dan merk ik dat er meer gefrustreerde mensen rondrijden, omdat ze weer trager moeten rijden. Ik denk dan ook dat dit niet voor een grote daling in verkeersongevallen zal zorgen. Het systeem van variabele snelheden zie ik ook niet meteen slagen. Als je als autobestuurder van een trage naar een snelle rijvak wil gaan, dan lijkt mij dit gevaarlijk als het snelheidsverschil te groot is. Ik ben wel blij dat men nog eens de discussie aan gaat en men probeert om het verkeer veiliger te maken. Of dit is door snelheid te verhogen of te verlagen moet de toekomst uitwijzen.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik vind dat de verhoging van de snelheidslimiet een zeer bespreekbaar onderwerp is. In onze buurlanden zie je momenteel al dat de snelheidslimiet op autosnelwegen 130km/u of hoger bedraagt. Hierbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat de weginfrastructuur in onze buurlanden heel wat beter is dan in België. Op de Antwerpse ring bijvoorbeeld, waar er voortdurend in- en uitritten zijn is het dan weer verstandig om de snelheidslimiet van 90km/u niet te verhogen. Hiervoor is de Belgische weginfrastructuur niet tot in staat.
Het voorstel om tijdens de spitsuren de snelheid te verlagen vind ik zeker een goed voorstel. Tijdens de spitsuren haal je toch nooit de toegelaten 120km/u op de autosnelweg. Of de verlaging invloed heeft op de verkeersveiligheid betwijfel ik dan weer wel. Om de verkeersveiligheid te bevorderen moet er misschien eerder een rijstrook extra worden aangelegd waar enkel vrachtwagens op mogen rijden, én tijdens de spitsuren niet af mogen. Op deze moment mogen de vrachtwagens ook niet voorbijsteken tijdens de spitsuren al zie je dit regelmatig gebeuren. Dit kan leiden tot erg gevaarlijke verkeerssituaties met alle gevolgen van dien. |
#4
|
|||
|
|||
Ik ben het niet eens met Melanie en Steven. er gebeuren vandaag de dag namelijk veel ongelukken door personen die te hard rijden. Veel mensen beseffen niet welke problemen een hoge snelheid met zich meebrengt. Ik denk dan ook dat het geen goed idee is om de snelheid op de autosnelweg te verhogen. Ik ben van mening dat dit enkel voor meer accidenten zal zorgen. Zeker voor jonge bestuurders. Zij hebben nog niet veel ervaring en weten in bepaalde situaties niet te reageren. Laat staan dat ze correct kunnen reageren wanneer ze nog eens sneller rijden. Personen met ervaring achter het stuur maken soms al fouten bij een hoge snelheid. Daarnaast ben je ook niet veel sneller op je plaats door slecht 10 km/uur sneller te rijden. willen we hiervoor het risico nemen om meer slachtoffers te maken in het verkeer? Ik vind het dus zeker geen goed idee voor de veiligheid van iedereen denk ik dat het beter is dat we het laten zoals het nu is.
|
#5
|
|||
|
|||
Dat een ongelimiteerde snelheid moet worden ingevoerd zoals op bepaalde snelwegen in Duitsland vind ik geen goed gegeven. Wanneer ik zelf in Duitsland aan het rijden ben op deze snelwegen vraagt dit uiterste concentratie tegen een hoge snelheid. Het is vermoeiend en niet iedereen rijdt even snel waardoor je soms bruusk moet remmen voor een auto die een inhaalmanoeuvre wil doen. De snelheidslimiet verhogen met 10 km/u, naar 130 km/u, vind ik wel goed. Zo is er nog steeds een vooropgesteld limiet want anders gaan er, denk ik, nog meer ongevallen gebeuren omdat dit nieuw is voor ons allemaal. Zoals Melanie zegt in haar reactie dat 'trager' rijdende auto's op het rechter rijvak moeten blijven en dat de andere, degene die sneller willen rijden, dan het linker rijvak moeten kiezen, is een logische theorie. Jammer dat dit in de praktijk nooit goed zal worden nagestreefd want er zijn altijd wel auto's die nog harder willen rijden dan de rest.
|