|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Crevits: Maximumfactuur is probleem als ouders zwemlessen financieren via eetfestijn
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil het probleem van de zwemlessen aanpakken op school. Ze geeft toen dat er iets aan de maximumfactuur schort als ouders toch alles indirect financieren, via bijvoorbeeld eetfestijnen of een tombola. "Zeker die basiszaken zoals het leren zwemmen moeten we opgelost krijgen", zegt ze in "De ochtend" op Radio 1.
Waar vroeger leerlingen een volledig schooljaar elke week konden gaan zwemmen, is dat in heel wat scholen teruggeschroefd tot één semester zwemmen. Minister Crevits wil dat graag aanpakken. "Ik heb in het Parlement gezegd dat we het zwemmen op een alternatieve manier moeten organiseren. We zetten fel in op het samen gebruiken van infrastructuur, zeker zweminfrastructuur is héél duur. En als scholen nog eens grote verplaatsingen moeten doen, dan wordt dat heel moeilijk om dat binnen die maximumfactuur geregeld te krijgen. Ik ben me zeer goed bewust van die gevoelige problematiek", verduidelijkt de minister. Crevits reageert ook op de kritiek van het katholiek onderwijs dat het lager onderwijs te weinig werkingsmiddelen heeft en dat de kwaliteit van het onderwijs daaronder te lijden heeft. Ze benadrukt dat er investeringen zijn geweest van een half miljard euro om de stijging van het aantal leerlingen te compenseren met extra leerkrachten. "De leerkracht maakt hét verschil voor de leerlingen. We kiezen daarvoor ook in de toekomst." Oude formule voor werkingsmiddelen Maar Crevits erkent dat de werkingsmiddelen niet evenredig mee-evolueren. "De werkingsmiddelen stijgen als het aantal leerlingen stijgt, maar niet aan hetzelfde tempo", klinkt het. Dat komt door een oudere formule waarmee de werkingsmiddelen uitgekeerd worden. "Het klopt dat er ongelijkheden in de formule zitten. In het kleuteronderwijs worden kleuters maar voor 2/3 aangerekend, omdat men ervan uitgaat dat ze veel thuis zijn. Als regering willen we hen nét elke dag naar school zien gaan. Dat moet zich vertaald zien in werkingsmiddelen. Ook worden de werkingsmiddelen niet geïndexeerd. Maar vanaf volgend jaar wél weer voor het lager onderwijs." Crevits zegt zelf "dat het tijd is om in te grijpen". Toch wil ze niet alles in een negatief daglicht zien. Zo haalt ze het positieve voorbeeld aan van de BTW bij scholenbouw. "Die is gezakt van 21 naar 6 procent." Ze vindt ook niet dat leerkrachten lesmateriaal zélf moeten financieren. "Lagere scholen hebben de plicht om het basismateriaal te voorzien", maakt de minister zich boos. Eigen mening: Het is inderdaad opmerkelijk dat scholen andere manieren gaan zoeken om bepaalde aspecten te financieren, terwijl de maximumfactuur er met een reden is. Het is goed dat de overheid zich hiervan bewust is. Natuurlijk is het nog altijd afwachten welke stappen ze gaan ondernemen om dit te verbeteren. Hopelijk wordt dit probleem snel aangepakt en kunnen ze dit op een positieve manier hervormen. Bron: 16/05/2017, De Redactie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2979946 |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind de zwemlessen een onmisbaar item in het curriculum. Het is belangrijk dat kinderen leren zwemmen. Zo kunnen ze op vakantie zelfstandig zwemmen en is het voor de ouders een zorg minder. Als kinderen niet leren zwemmen en ze vallen in het water, raken ze in paniek en verdrinken ze heel snel. Als de kinderen kunnen zwemmen is dit geen probleem en zwemmen ze naar de kant of naar een trapje. Ik vind dat zwemmen moet aangeleerd kunnen worden op school. Ouders kunnen ook buiten school zwemlessen regelen, maar dat wordt al snel een duren affaire waarvoor niet alle ouders de middelen hebben.
Het maximumfactuur is een mooi initiatief, maar soms heel moeilijk realiseerbaar. Ik denk dat daar toch nog iets aan kan gedaan worden om het maximumfactuur strikt na te leven. Onderwijs is zeer duur, maar noodzakelijk. Ik hoop dat op termijn het onderwijs goedkoper kan worden en zo nog meer kinderen kan aanspreken. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het eens met de mening van Nele. Zwemlessen zijn voor leerlingen nu eenmaal onmisbaar. Het is van uiterst belang dat we onze leerlingen leren zwemmen en het belang ervan inzien. Daarom vind ik het ook een taak van de school om hier hun steentje voor bij te dragen. Uiteraard zijn er heel wat ouders die zelf hun kinderen leren zwemmen of zorgen dat hun kinderen zwemles krijgen. Maar ik vind dit toch een heel belangrijk aspect binnen de LO-les. Ik begrijp dat het voor sommige scholen niet zo vanzelfsprekend is om zich steeds te verplaatsen naar het zwembad maar uiteraard zijn hier ook verschillende oplossingen voor.
Tot slot ben ik ook voorstander van een maximumfactuur. Ik ben er mij van bewust hoe moeilijk het voor sommige mensen is om de schoolrekening te kunnen betalen. Uiteraard is er ook een belangrijke keerzijde aan het verhaal en dat is het uitvoeren van dit mooi initiatief. Ik hoop dat er in de toekomst aan gewerkt zal worden en op die manier het voor de meeste ouders toch zal lukken om hun kinderen goed onderwijs te bieden. |