|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Nieuwe campagne tegen seksueel geweld (Brussel)
Nieuwe campagne tegen seksueel geweld (Brussel)
#NotOkay. Zo heet de nieuwe nationale campagne tegen seksueel geweld tegen studenten die de federale overheid lanceert. De campagne kwam tot stand na een oproep voor studenten om zelf met een voorstel te komen. De laureaat werd vrijdagmorgen in de Kamer bekendgemaakt. Nederlands onderzoek uit 2012 wees uit dat jongeren tussen 18 en 25 jaar vier keer meer risico lopen slachtoffer te worden van seksueel geweld. Het gaat vooral om eerstejaarsstudenten. Zij zijn extra kwetsbaar omdat ze vaak in een nieuwe sociale omgeving terechtkomen, nieuwe relaties aangaan, ontsnappen aan de controle van thuis en al eens durven experimenteren met drank en/of drugs. In opdracht van staatssecretaris Zuhal Demir (N-VA) bundelden de organisaties ‘De Beweging tegen Geweld - vzw Zijn’, ‘Université des Femmes’ en het ‘International Centre for Reproductive Health’ (ICRH) hun expertise. Ze vroegen studenten zelf een nationale sensibiliseringscampagne uit werken, voor jongeren tussen 18 en 25 jaar. De campagne is ter preventie van seksueel geweld en seksueel grensoverschrijdend gedrag, met als centraal thema ‘instemming’. In totaal gingen 85 groepjes studenten aan de slag, waarvan 45 groepjes ook tot een uitgewerkt campagnevoorstel kwamen. Daaruit distilleerde een begeleidingscomité de zes sterkste voorstellen. Op een slotevenement werd dan vrijdag het winnende campagnevoorstel bekendgemaakt, dat onder de bevoegdheid van staatssecretaris Demir nationaal wordt uitgevoerd. Het gaat om #NotOkay van Laura Bultinck, Jolien Degezelle, Lara Schollier, Inez Vangheluwe en Melanie Verstockt van de UGent. Die campagne focust meer op ‘lichtere’ vormen van seksueel geweld, zoals ongewenste aanrakingen en vormen van seksuele intimidatie. De staatssecretaris heeft de betrokken organisaties bovendien de opdracht gegeven samen met de studenten en onderwijsinstellingen na te gaan of de campagnevoorstellen die het niet haalden, toch op lokaal niveau kunnen worden uitgerold. Bron: De Standaard (12/05/2017) http://www.standaard.be/cnt/dmf20170512_02878606 Mening: Ik vind het goed dat vrouwelijke studenten, die in de risicogroepen zitten van seksueel geweld, mee beslissen over een campagne om dit geweld tegen te gaan. Al zijn het de kleine dingen, zoals een verkeerde aanraking op een feestje, ze kunnen voor meisjes ongepast overkomen. Ik geloof ook dat er door zo'n gebeurtenissen meisjes/vrouwen niet meer alleen durven rondlopen op een fuif bijvoorbeeld of misschien zelfs niet meer naar een fuif durven gaan. Ik hoop dat er nog veel campagnes uit de hoek komen en dat er echt dingen ondernomen worden om dit geweld tegen te gaan en daarbij heb ik het zeker over het zwaar seksueel geweld. Een vrouw moet zich veilig kunnen voelen. Overal op aarde, op eender welke plaats. |
|
|||
|
|||
Ik ben het helemaal eens met de mening van Eline. Vrouwen voelen zich namelijk nog te onveilig. Persoonlijk vind ik het zeer jammer dat vrouwen zich in een stad, 's avonds op straat of op een feestje onveilig moeten voelen. Uiteraard komt dit omdat vrouwen nog steeds worden gezien als het 'zwakke' geslacht. Natuurlijk zijn wij geen zwak geslacht, maar het is als vrouw bijna onmogelijk om ons te verweren tegen mannen. Dit weten vele mannen en maken hier dan gebruik van. Jammer genoeg gebeurt dit dagelijks en hopelijk kan deze campagne hier iets aan doen.
Zo'n acties kunnen zeker iets betekenen voor vele vrouwen en dat is zeer belangrijk. Daarom ben ik ook zeer blij dat dit initiatief tot stand is gekomen. |
|
|||
|
|||
Antwoord
Ook ik deel de mening van Stien en Eline. Je hoort het genoeg in het nieuws of op sociale media dat vrouwen of studenten ongewenste aanrakingen ervaren als ze nog maar de deur uit zijn of ze zich bevinden op een feestje. Je zou voor minder de deur niet meer uitkomen. Mannen vinden hun aanrakingen misschien niet zo sterk seksueel getint, maar voor vrouwen kan dit zeker en vast wel zo overkomen. Het is dus belangrijk dat er naar de vrouwen geluisterd wordt bij deze campagne. Het is zeer spijtig te horen dat we nog steeds als 'zwakke geslacht' en slachtoffer moeten gezien worden. Vrouwen moeten kunnen buitenkomen, waar ze willen, wanneer ze willen, zonder zich onveilig te hoeven voelen. Er is nog veel werk in de strijd naar een veilige omgeving voor vrouwen, maar deze campagne is zeker een stap in de goede richting.
|
|
|||
|
|||
Ik vind dit een zeer goed initiatief. Ik geloof dat vrouwen hier vaak niet op reageren, omdat ze ervan uitgaan dat het 'niet zo erg is'. Toch mogen ook wij de boodschap geven dat het niet oké is.
Dit gedrag beperkt zich ook niet enkel tot het uitgaan, maar ook overdag. Ik geloof net als Caro dat mannen niet de intentie hebben om vrouwen ongemakkelijk te doen voelen. Ik denk hierbij aan het stereotype van de bouwvakker die vrouwen nafluit. Toch is het belangrijk dat vrouwen altijd opkomen voor zichzelf. Zoals Eline zei: 'Een vrouw moet zich veilig kunnen voelen. Overal op aarde, op eender welke plaats.' |