|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Binnenkort bijbetalen als u tv-reclame wilt doorspoelen?
VTM en VIER zoeken samen met Telenet en Proximus naar een oplossing voor het uitgesteld kijken. Omdat de Vlaming steeds vaker reclame doorspoelt, dreigen de omroepen in de problemen te komen. Een optie is om à la Spotify extra geld te vragen voor wie reclame wil laten doorspoelen. Het Vlaams Parlement debatteert vandaag over de zaak.
Het aandeel uitgesteld kijken is de voorbije maanden gestegen tot ruim 25 procent, 10 procentpunt meer dan een jaar geleden. Om een oplossing te vinden voor deze grote stijging voeren Medialaan (VTM, Q2) en SBS Belgium (VIER, VIJF) uitgebreid overleg met elkaar en met Telenet en Proximus. Vandaag is er in de commissie Media van het Vlaams Parlement ook een hoorzitting over het kijkgedrag van de Vlamingen, waar de betrokken partijen aan bod komen om hun visie te geven. Op tafel van het overleg liggen er verschillende voorstellen die de toekomst voor de commerciële omroepen leefbaar moeten houden. Door het vele uitgesteld kijken zien zij hun reclame-inkomsten teruglopen. Dit komt boven op een reclamemarkt in crisis, waardoor adverteerders steeds minder naar tv-spotjes grijpen. Een van de ideeën om het probleem rond uitgesteld kijken op te lossen zou kunnen zijn om de mensen opnieuw verplicht naar reclamespotjes te laten kijken. Wie een programma opvraagt bij VTM, moet dat nu al doen. Maar wie programma's opneemt via zijn digicorder, kan altijd alles doorspoelen. Dat opnieuw blokkeren is echter niet evident en heeft weinig voorstanders. "Als je doorspoelen niet meer mogelijk maakt, riskeer je zeker bij de jongeren dat ze gaan cordcutten (hun tv-abonnement opzeggen en alleen nog via internet tv kijken, JDB)", zei professor Tim Raats (VUB) tijdens de voorstelling van een studie over het Vlaams fictiebeleid aan productiehuizen, omroepen en distributeurs. Raats maakte die studie samen met Econopolis en ex-VRT-CEO Dirk Wauters. Een ander plan zou zijn om meer geld te vragen. De omroepbazen zeggen al jaar en dag dat de Vlaming in feite te weinig betaalt voor het ruime en goede tv-aanbod. Dus zou het een optie zijn om een soort extra abonnementsformule in het leven te roepen: wie meer betaalt, krijgt dan het recht reclame door te spoelen. Wie niet betaalt, moet reclame kijken. Al zou je het aantal spotjes wel kunnen verminderen door reclame op maat van de kijker te geven. Voor zo'n doelgerichte reclame betalen adverteerders meer. "Ook kijker is gebaat" Welke oplossing uit de bus zal vallen, is moeilijk te voorspellen. Het overleg leverde nog geen concrete resultaten op en een deadline is er ook niet, valt te horen. De commerciële omroepen wilden geen commentaar geven. "Het is nu vooral belangrijk dat we met alle partijen hierover praten en constructief naar een oplossing zoeken", zegt Telenet-woordvoerster Isabelle Geeraerts. "Ook de kijker is daar uiteindelijk bij gebaat." De VRT, die niet afhankelijk is van reclame-inkomsten, is niet bij het overleg betrokken maar zegt het initiatief wel te steunen. Iedereen beseft wel dat er iets moet gebeuren. Daarom zet ook minister van Media Sven Gatz (Open Vld) zich achter dit overleg. "Na de publicatie van de studie heb ik de partijen tijd gegeven om de gesprekken voort te zetten. Ik wil in juni bilaterale gesprekken houden om te voelen hoe diep het water dan nog is voor een basis van overeenstemming." Bron: De Morgen (11/05/2017) http://www.demorgen.be/tvmedia/binn...oelen-b677dc8f/ Mening: Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook altijd zo'n persoon ben dat de reclameblokken doorspoelt. Tenzij ik een programma 'live' aan het bekijken ben, maar dan zelfs nog probeer ik de reclame te ontwijken. Ofwel zap ik naar een andere post, ofwel doe ik eventjes iets anders tot het programma terug start. Ik vrees dat op deze manier heel veel mensen te werk gaan. Af en toe zijn de reclames wel fijn en bekijk ik ze wel eens, maar dat is zelden. Ik vrees dat men het probleem niet gaat beteren als je moet betalen om de reclame door te spoelen. Zoals ze in het artikel al aanhalen kijken de mensen ofwel via hun laptop of zoals ik zei zappen ze naar een andere post. Vaak duurt de reclame ook zeer lang, bij VTM duurt deze soms 7 - 10 minuten. Dat is aardig veel. Korte reclames verspreid over een programma, zou volgens mij beter en aangenamer zijn. Lange reclameblokken zijn er (persoonlijk!) enkel om mij te irriteren en om de kans te geven om naar het toilet te gaan en dergelijke. Ik zou het jammer vinden, moesten we binnenkort betalen voor de reclame door te spoelen. Ik zou hier niet op ingaan en gewoon doen wat ik altijd doe bij reclame, verder zappen of iets anders doen. |
|
|||
|
|||
Ik vind het interessant dat deze verschillen eindelijk besproken worden. Zelf maak ik ook vaak gebruik van het uitgesteld kijken. Wanneer ik geen opname heb gemaakt kan ik nog steeds het programma opnieuw bekijken. Zoals de ergernis van vele kan je bij bepaalde zenders niet doorspoelen en bij andere dan weer wel. Deze verschillen zouden niet mogen, ik vind het dus normaal dat hierover gesprekken zullen plaatsvinden. Ik begrijp heel goed dat voor bedrijven reclame op tv een heel belangrijke factor is uit hun marketingplan, maar veel kijkers zitten hier niet op te wachten. Ik zou dus opteren voor eenzelfde systeem voor elke zender. Ofwel laat je nooit toe dat kijkers bij het opvragen of opnemen kunnen doorspoelen, ofwel laat je ze extra betalen om dit wel te kunnen.
|
|
|||
|
|||
Het is al langer geweten dat inkomsten uit reclamespotjes worden doorgespoeld. Voor veel mensen wordt deze dan ook aangenomen als onwenselijk. Ik spreek voor mezelf, maar zeker ook voor het overgrote deel andere mensen als ik zeg dat de reclame wordt doorgespoeld indien nodig. Als dit niet mogelijk is dan wordt er gezapt naar andere tv-zenders om de reclame toch maar te ontlopen. Ik denk dat het betalen voor reclamespotjes enkel irritatie zal opwekken bij het grote publiek. Een betere oplossing zou inderdaad zijn om reclame op maat aan te bieden. Interessante reclamespotjes die me aanspreken en inspelen op mijn leefwereld zal ik minder snel doorspoelen. Ik begrijp ook dat reclamespotjes nodig zijn om de tv-zenders in leven te houden. Ze moeten namelijk ergens hun inkomens halen. Toch hoop ik dat ze het over een andere boeg gaan gooien en dat ik niet extra zal moeten betalen om de reclamespotjes, die vaak erg lang kunnen duren, door te spoelen.
|
|
|||
|
|||
Naar mijn mening is het absoluut geen goed idee om mensen te laten betalen om de reclameblokken door te spoelen. Ik vrees dat het vooral niet efficiënt zal zijn. De reclameblokken zijn vaak het moment om even iets anders te doen: de hond uitlaten, snel iets gaan drinken... Als je even de tijd krijgt om dit te doen, waarom zou je dan betalen om toch te kunnen doorspoelen?
Ik moet toegeven dat ikzelf de reclameblokken ook vaak uit de weg ga. Wanneer ik een programma opneem, spoel ik vaak de reclame door. Enkel wanneer ik een programma herbekijk via mijn smartphone of mijn laptop, wordt ik verplicht om de reclameblokken te bekijken. Zoals ik hiervoor al zei, is dit voor mij het ideale moment om even wat anders te doen. Hoewel ik mij soms wel erger aan de reclame, zou ik het er toch niet voor over hebben om hiervoor een bedrag te betalen. In plaats daarvan, vind ik het wel een goed voorstel om reclame op maat aan te bieden. Kortere stukjes reclame, maar wel frequenter. |
|
|||
|
|||
Ik spoel meestal zelf ook door bij de reclame als ik een programma heb opgenomen of als ik het terug bekijk. Dit laatste is nu al niet altijd mogelijk omdat sommige zenders het doorspoelen geblokkeerd hebben. Ik denk trouwens ook dat er weinig mensen bereid gaan zijn om te betalen als ze willen verder spoelen. Ze kunnen dan ook iets anders gaan doen tijdens de reclame. Deze oplossing vind ik dan ook absurd. De zenders willen hiermee de kijkers en de adverteerders laten betalen voor de reclame.
|