|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Kinderen beter thuis in verkeer
Twee derde (65 procent) van de meer dan 34.000 leerlingen die dit jaar hebben meegedaan aan de Grote Verkeerstoets is geslaagd. Opmerkelijk, want in de editie 2016 waren twee kinderen op de drie net nog gebuisd, zo meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) maandag.
Eind april konden de leerlingen van het vijfde leerjaar uit alle lagere lagere scholen in Vlaanderen en Brussel deelnemen aan de online toets over verkeer en mobiliteit. Het aantal deelnemers steeg licht tot 34.103 leerlingen. 22.016 leerlingen zijn geslaagd. ‘Het valt op dat het slaagcijfer een stuk hoger ligt dan bij de vorige editie (31 procent), ondanks het feit dat de toets ook dit jaar een groot aantal vragen omvatte waarbij de leerlingen moeten bewijzen dat ze de opgedane kennis ook kunnen toepassen’, klinkt het in het persbericht. Tot 2015 schommelden de slaagcijfers jaarlijks rond de 80 procent, maar toen bestond de toets voornamelijk uit pure kennisvragen. Voorrangsregels minder gekend De toets bestond uit 25 meerkeuzevragen rond de thema’s verkeerstekens, voorrang, positie op de weg, gedrag en attitude, en algemene verkeersregels. Om te slagen moeten leerlingen minstens 17 van de 25 vragen correct beantwoorden. Thema’s die rechtstreeks te maken hebben met veiligheid scoren opvallend hoog. Veel minder gekend zijn de voorrangsregels bijvoorbeeld bij fietsoversteekplaatsen of het einde van een fietspad. Met de toets peilt de VSV onder meer of leerlingen in staat zijn om belangrijke risico’s voor voetgangers en fietsers te herkennen, en of ze de voornaamste verkeersregels onder de knie hebben. ‘De stijgende slaagcijfers tonen aan dat we op de goede weg zitten. Hoe langer hoe meer lagere scholen trekken met de leerlingen het echte verkeer in en tonen met concrete voorbeelden aan hoe het wel en niet moet. Daarmee leggen ze een belangrijke basis voor veilig verkeersgedrag op latere leeftijd’, reageert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170508_02871083 Mening: In deze tijd is het belangrijk dat kinderen weerbaar moeten worden gemaakt in het verkeer. Tegenover 50 jaar terug waren er veel minder auto's op de baan dan nu. Zo vind ik het een goed initiatief om op vroege leeftijd al te beginnen met het aanleren van verkeersregels. In de lagere school waar ik naar school ben geweest, hebben ze een fietsexamen ingevoerd. We werden hierop voorbereid en we oefende 2 keer per maand om zo, op het einde van het schooljaar, ons fietsexamen te doen en een fietsbewijs te behalen. Ook ouders zijn veel waakzamer. De meeste ouders zeggen tegen hun kinderen wat ze moeten wanneer ze op de baan zijn, te voet of met de fiets: 'Naar links en rechts kijken', 'goed aan de kant wandelen of fietsen', ... Kinderen van nu zijn gewend aan de drukte en de scholen spelen hier goed op in. Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 8th May 2017 om 13:46. |
#2
|
|||
|
|||
ik ben het helemaal eens. Ik vind het zeer goed dat er steeds meer leerlingen slagen voor de Grote Verkeerstoets. Dit lijkt mij het gevolg van toch een goede sensibilisering en het oefenen in de praktijk met de leerlingen. Ik denk als we hier nog meer op in zetten, dat de cijfers enkel nog maar omhoog zullen gaan. Het is zeer belangrijk dat de leerlingen de juiste kennis hebben, zodat er in de toekomst minder en minder ongevallen zijn met dodelijke afloop waarbij kinderen betrokken zijn. Ik vind dan ook dat scholen hier een grote pluim voor moeten krijgen, want ik merkte dat in mijn eigen schoolcarrière veel aandacht ging naar het verkeer. In de lagere school worden eerder de verkeersregels aangehaald, terwijl in het middelbaar meer en meer sensibilisering is voor het dragen van een gordel, dode hoek bij vrachtwagens,... . Ik denk dan ook dat we hier zeker voldoende aandacht moeten besteden en dan zullen de resultaten van de verkeerstoets elk jaar positiever en positiever worden.
|