|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Waarom moet mijn kind lezen tegen de tijd?
Linde (6 jaar) leert lezen. Op school meet haar juf hoe snel ze leest. “Thuis oefenen we stiekem zonder klok. Zonder de tijd bij te houden, heeft Linde minder stress. En ik heb liever dat ze traag maar juist leest”, zegt mama Ilse. Professor Annemie Desoete nuanceert het belang van tempolezen.
Professor Desoete : “Bijna elke beginnende lezer start met spellend lezen, je kind spelt het woord letter per letter of in kleine stukjes. Daar is niks mis mee. Maar je kind leest daardoor niet vloeiend. Daarom leren we op school sneller lezen. Bijvoorbeeld door de dezelfde tekst een aantal keer opnieuw te lezen. Dat is zeker niet fout, want het helpt om de leestechniek te automatiseren. Maar als de focus alleen maar op de leessnelheid ligt, verklanken kinderen de woorden vaak te snel. Ze begrijpen dan helemaal niet wat ze lezen. Eigenlijk moet je voorkomen dat kinderen zo veel mogelijk woorden afratelen. Want het doel van lezen is altijd om iets te begrijpen. Kinderen verbeteren hun leestechniek door eenzelfde tekst meerdere keren te lezen, tijd is daarbij niet van belang. Annemie Desoete Kinderen verbeteren hun leestechniek door eenzelfde tekst meerdere keren te lezen, tijd is daarbij niet van belang. Maar elk kind is anders. Voor sommige kinderen werkt een wedstrijdelement zoals het steeds sneller lezen van een tekst net motiverend. Terwijl zulke oefeningen voor andere kinderen faalangst of stress veroorzaken. Leraren moeten afwegen welke soort oefeningen zinvol zijn voor elk kind. Misschien vraagt de leraar bij een huistaak om te timen hoe snel je kind een tekst leest. Merk je dat jouw kind daar stress door ervaart? Ga erover in gesprek met de leraar, want een gezonde leesattitude krijg je alleen door te variëren in leesopdrachten. Als kinderen enthousiast zijn om te lezen, worden ze ook betere lezers. Ouders spelen daarbij een belangrijke rol. Besmet je kind met leesplezier door veel voor te lezen en ook samen te lezen in een boek. Een kind moet inderdaad veel lezen om er beter in te worden, maar wel mét plezier.” Mening: Ik denk niet dat met tempo-lezen alles gezegd is. Lezen houdt veel meer in dan het snel kunnen lezen. Ik ga ermee akkoord dat een kind op een bepaalde leeftijd wel op een behoorlijk tempo een tekst moet kunnen doorlezen, maar ik vind dat de basis van lezen ligt bij het begrijpen wat je leest. Ik denk dat dit nu soms verloren gaat. Veel kinderen krijgen enorm veel stress door de tijd waarop zij een tekst moeten lezen en ik ben ervan overtuigd dat veel kinderen door deze stress minder goed presteren. Het geeft een vertekend beeld en dit vind ik erg. Lezen moet ontspannend zijn, kinderen moeten er enthousiast van worden en lezen onder druk is naar mijn mening niet de juiste methode. Bron: www.klasse.be, geraadpleegd op 13 maart 2017 |
#2
|
|||
|
|||
Eigenlijk moet je voorkomen dat kinderen zo veel mogelijk woorden afratelen. Want het doel van lezen is altijd om iets te begrijpen.
Als kinderen enthousiast zijn om te lezen, worden ze ook betere lezers. Heel dat “gedoe” over tempolezen / niveaulezen, ik word er k*tsmisselijk van! Ik kan mij daar serieus kwaak in maken, dat kinderen verstikt worden tijdens hun leerproces. Ik vond dat vreselijk, leren lezen. Het moest snel en foutloos tegelijk zijn. Je krijgt er stress van, geloof me! Je moet je voorstellen dat ze met een chronometer naast jou zitten en op een blaadje papier elk gelezen fout aanduiden. Als dat het lezen moet bevorderen… En op den duur beging je gewoon woorden af te ratelen, zonder dat je weet waarover de tekst gaat. (Dat kan toch niet de bedoeling zijn.) Geef kinderen de tijd en de ruimte om te leren lezen; het correct, vlot en foutloos lezen "komt vanzelf" met de tijd. Ik word daar triest van, echt waar omdat vandaag deze praktijken nog steeds gang baar zijn. Ik noem het “praktijken”, pressies of er iemand mishandeld wordt. Ik spreek uit eigen ervaring het geeft een serieuze knauw aan je zelfvertrouwen en je voelt je dom, ik kan het niet anders zeggen. Ik wil zeker niet overdrijven in de zaak, zeker niet maar ik word er somber van om dit artikel vandaag (nog altijd) te moeten te lezen. Daarom een oproep om niveau- en tempolezen voor eens en altijd af te schaffen!!! |
#3
|
|||
|
|||
Waarom moet mijn kind lezen tegen de tijd?
Ik ga akkoord met Amber. Met tempo-lezen bereik je inderdaad niets. Kinderen moeten eerst leren om juist te lezen, de klanken te herkennen en ze juist uit te spreken. Vervolgens kan je gaan focussen op begrijpend lezen, want dit is tenslotte de reden waarom ze moeten leren lezen. Wanneer dit allemaal bereikt is, kan je op tempo beginnen werken. Ik vind het hierbij wel noodzakelijk dat de leerlingen niet onder druk staan, en dat je inderdaad niet met een chronometer naast hen gaat zitten, zoals Arne ook al zei.
Wat ik wel goed vind en wat het artikel ook vermeldt, is dat leerkrachten op dit gebied best kunnen differentiëren. Ik begrijp dat het al moeilijk genoeg is om een hele klas te leren lezen, maar toch geloof ik dat er ook hier manieren zijn om in te spelen op de noden van elk kind. Leerlingen van het eerste leerjaar ondervinden al een enorme druk, omwille van het gegeven dat ze nu groter zijn en dingen moeten leren, en ik vind dat men deze druk niet nog moet verhogen. Bovendien heeft elke leerling baat bij een gedifferentieerde aanpak. |