|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Nooddiensten bereikbaar via app
Binnen twee weken kunnen mensen de hulpdiensten bereiken met de app 112. Dat is een stap vooruit voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakprobleem.
Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) bevestigde de lancering van de app op een schriftelijke vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. Binnen het veiligheidscommunicatienetwerk Astrid wordt al langer gewerkt aan een applicatie voor smartphones waarmee iemand in nood in realtime kan chatten met de hulpverleners. Eind vorig jaar werd de technologie ter beschikking gesteld van een testpubliek. De app is niet enkel nuttig voor mensen met een beperking, maar bijvoorbeeld ook in een situatie waarin niet kan worden gepraat, zoals een bankoverval of een inbraak. Via de app kan ook een spraakoproep worden uitgevoerd en dan wordt bijvoorbeeld automatisch de identiteit en de locatie van de oproeper doorgestuurd. In sommige gevallen kent de oproeper immers niet de exacte locatie waar hij zich bevindt of is er verwarring over de plaats waar de hulpdiensten naartoe moeten. Personen met een beperking kunnen daarnaast nog steeds sms’en naar de hulpdiensten. Tussen februari 2016 en februari 2017 ontving de politie 27 oproepen via sms. De hulpcentra 112/100 kregen 14 sms’en waarvan 8 noodoproepen. Bron: 10-03-17, 17.04u – http://www.standaard.be/cnt/dmf20170310_02773237 Mening: Deze app is een schot in de roos! Het is duidelijk een grote digitale stap vooruit. Het is een goed initiatief van de overheid voor mensen met een spraakprobleem, doven en slechthorende. Het oude systeem was voor die mensen te onpraktisch. Ze moesten een persoonlijk nummer opvragen, zich registreren, … Met deze app kunnen ze gewoon in realtime chatten met het noodnummer. Het is zowel nuttig voor mensen met een beperking, maar ook voor situaties waarin niet kan worden gepraat, zoals een bankoverval of een inbraak. De app heeft ook wel enkele nadelen. Als persoon moet je beschikken over een smartphone om de applicatie te kunnen installeren. Ten tweede zijn de lokalisatiegegevens in sommige gevallen niet exact juist, dit kan zorgen voor verwarring over de plaats waar de hulpdiensten naartoe moeten. |
#2
|
|||
|
|||
Net als Hanne vind ik dit een goed initiatief. Ten eerste omdat het mensen met een auditieve beperkingen helpt. Ik kan me voorstellen dat het voor deze mensen moeilijk is de hulpdiensten te bereiken, zeker wanneer ze in een noodgeval verkeren. Met deze app kunnen ze in realtime chatten en hoeven ze zelf niet te spreken en/of te luisteren naar de hulpverleners. Ten tweede vind ik het goed dat je in het geval van een ontvoering, gijzeling of inbraak deze app kan gebruiken. Zo kan je toch de hulpdiensten bereiken zonder je hoeft te praten. Ten slotte heb je tegenwoordig een app van alles dus een app voor het verwittigen van de hulpdiensten mag dus niet achterwegen blijven!
|