|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Initiatie vreemde talen kan straks vanaf eerste leerjaar
Dat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) talenkennis belangrijk vindt, is duidelijk. Ze schakelt een versnelling hoger in het taalaanbod in het lager onderwijs. Vanaf volgend schooljaar kunnen scholen taalinitiaties aanbieden vanaf het eerste leerjaar, en krijgen ze de mogelijkheid om vanaf het derde leerjaar Frans, Engels of Duits te geven aan leerlingen die al een goede basis Nederlands hebben.
Over het secundair onderwijs bereikte Crevits (nog) geen akkoord met haar Vlaamse coalitiepartners. De vermindering van het aantal studierichtingen bleek té gevoelig om al te landen. Maar ze haalde wel enkele maatregelen binnen voor het kleuter- en basisonderwijs. Extra aandacht voor taal is de rode draad. ‘Uit onze jongste telling blijkt dat op 1 september 2016 in Vlaanderen 2.900 nieuwe, anderstalige kleutertjes begonnen zijn’, aldus Crevits. Dat aantal zal in de loop van het schooljaar nog stijgen, en daarom maakt de CD&V-minister 2,7 miljoen euro vrij voor de initiatie en de versterking van het Nederlands van anderstalige kleuters. Het geld wordt vertaald in een premie voor de scholen per bijkomende anderstalige kleuter, goed voor 950 euro. Frans, Engels of Duits Daarnaast verhoogt ze ook het aanbod in het basisonderwijs. Vanaf het schooljaar 2017-2018 krijgen scholen de mogelijkheid om in het basisonderwijs het onderwijs in vreemde talen te versterken. Dat kan door het stimuleren van taalinitiatie vanaf het eerste jaar lager onderwijs en de mogelijkheid voor scholen om aan leerlingen die al een goede basis Nederlands hebben vanaf het derde jaar lager onderwijs Frans, Engels of Duits aan te bieden. Kleuterparticipatie Nog een opvallende maatregel is dat er nog méér wordt ingezet op kleuterparticipatie: het aantal halve dagen dat 5-jarigen in de klas moet zijn, verhoogt van 220 naar 250. ‘Hoe vroeger kinderen naar school gaan, lessen Nederlands krijgen en begeleid worden, hoe kleiner de kans op schoolse achterstand later’, aldus Crevits. ‘Het laatste kleuterklasje is cruciaal om een kind voldoende rijp te maken voor het eerste leerjaar.’ Elke dag kleuteronderwijs telt, dat is het motto van het actieplan kleuterparticipatie dat begin deze maand werd voorgesteld. De 250 halve dagen aanwezigheid zijn nodig om rechtstreeks toegang te hebben tot het gewoon lager onderwijs. Bron: 23-12-2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161223_02642762 Eigen mening: Ik vind het een zeer leuk initiatief om kinderen op jongere leeftijd al in contact te laten brengen met andere, voor hen vreemde, talen. Op jongere leeftijd neem je ook meer aan en heb je het sneller onder de knie. Ik vond het leuk om andere talen te leren in school, het was eens iets anders dan de gewone vakken. Het is fijn dat ze de mogelijkheid biedt tussen drie verschillende talen. Het is ook goed dat de scholen dit zelf kunnen aanbieden als zij dat wil. De school kent haar leerlingen en kan op basis daarvan de taalinitiatie bieden. Dat ze daarnaast ook nog mogen kiezen, maakt het aanbod nog interessanter. Ook voor leerlingen die afkomstig zijn uit andere landen is het een ervaring. Misschien is het wel hun thuistaal of kunnen ze er zich beter in uitdrukken dan in het Nederlands. Alles hangt uiteraard ook af van je interesse in een andere taal en of je er snel mee weg bent. Laatst aangepast door Sien.D*Smet : 24th December 2016 om 00:28. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het zeer fijn dat Vlaams minister van onderwijs Hilde Crevits extra aandacht wil schenken aan talen binnen het onderwijs. De laatste jaren wordt er heel erg gefocust op STEM en worden de taalrichtingen een beetje als minderwaardig beschouwd. Als taalleerkracht vind ik het uiteraard belangrijk dat leerlingen zo jong mogelijk in contact komen met verschillende talen. Ik vind het dus zeker een goed idee om al Engels en Duits aan te bieden in de lagere school. De kleuterklas speelt uiteraard ook een belangrijke rol in de taalontwikkeling van een kind. Door de vluchtelingencrisis zijn er heel wat anderstalige leerlingen in ons onderwijs terecht gekomen. Om deze leerlingen goed te begeleiden is het inderdaad van belang dat de kleuters meer aanwezig zijn. Je hoort vaak dat de ouders nauwelijks Nederlands kunnen en thuis wordt natuurlijk de moedertaal gesproken. De enige plek waar de leerlingen dus met onze taal in contact komen, is op school.
|
#3
|
|||
|
|||
Mooi initiatief
Ik vind dit concept echt prachtig. Het is bewezen dat talen leren op jonge leeftijd echt werkt. Taalvorming is voor kinderen van 6 jaar nog bezig. Het is dan veel gemakkelijker om structuren, woorden, uitspraken... aan te leren. Enkel zo kunnen ze een taal volledig machtig worden.
Natuurlijk is te veel ook te veel. Beginnen met één taal is meer dan voldoende. Zo kan de focus gelegd worden. Als men na 1 à 2 jaar een volgende taal willen toevoegen kan dit natuurlijk. Dit moet gewoon correct en niet te overdadig gebeuren. Daarom is het belangrijk dat hier enkel het proces belangrijk is. Controle op product kan later gebeuren, nu gaat het vooral om het eigen worden van grondslagen. Dit kan volgens mij het beste door heel adequaat in te spelen op het dagelijkse leven van de kinderen. |