|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Alcoholcontroles pieken dit weekend
Het is ook een absoluut piekweekend voor de BOB-eindejaarscontroles. In bijna alle politiezones in Vlaanderen zijn er controles. Meer en meer korpsen werken trouwens met vliegende, anonieme patrouilles. Die zoeken naar automobilisten die zich verdacht gedragen of niet meer recht rijden.
Uit een voorzichtige eerste telling van de cijfers blijkt dat van alle gecontroleerde chauffeurs in Vlaanderen zo'n 3 procent te veel gedronken had dit weekend das net iets minder dan vorig jaar. Wie safe blies kreeg een beloning. Bekijk de video op: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161218_02632539 Bron: De Standaard, 18/12/2016 Motivering: Een kort artikel, maar ik zou graag mijn mening geven over alcoholcontroles. Ten eerste ben ik al blij dat ze tegenwoordig 'vliegende controles' uitvoeren, dit wil zeggen dat ze even controleren op een bepaalde plaats en daarna gaan controleren op een andere plaats. Zo voorkomt men dat bestuurders elkaar gaan waarschuwen voor deze controles. Den tweede mag er voor mij best een 'nultolerantie' zijn. Natuurlijk is dit niet haalbaar: wanneer je bijvoorbeeld op restaurant gaat eten zonder alcohol te drinken, kan er nog altijd een kleine hoeveelheid alcohol in je bloed terecht komen omdat er bijvoorbeeld alcohol in je saus zit. Ten slotte zie ik het nut wel in van controles door middel van patrouilles met anonieme voertuigen. De politieagenten blijven niet op één plek maar rijden rond. Wanneer ze mensen zien 'zwalmen' door de straten, is de kans groot dat zij alcohol hebben gedronken en houdt de politie deze bestuurder tegen. Dit vind ik een goed initiatief omdat wanneer mensen een politiewagen zien, ze meteen al voorzichtiger gaan rijden maar wanneer de politie met een anoniem voertuig rijdt, zijn de bestuurders zich hier niet van bewust en letten ze er minder op voorzichtig te rijden wanneer ze alcohol hebben gedronken. |