|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Banken slaan handen in elkaar voor betalen via smartphone
Na KBC treedt nu ook Belfius toe tot de betaalapp Payconiq die ING lanceerde. De drie banken gaan de app samen verder uitbouwen.
Payconiq werkt zonder kaart, zonder terminal en zonder contact. Het is zowel een betaalapp als een loyaltyprogramma. De samenwerking tussen de drie banken is een poging om mobiel betalen, waarin België achterop hinkt tegenover landen als Nederland, op de kaart te zetten. Oorspronkelijk zag het ernaar uit dat het in dat marktsegment ieder voor zich was. Maar nadat ING en KBC al besloten hadden om de strijdbijl te begraven, komt nu ook Belfius aan boord. Vanaf 2018 wordt de betaalmarkt meer open gesteld doordat ook alternatieve spelers op de markt zullen kunnen komen. De banken proberen om in dat veranderende landschap relevant te blijven. Opvallend is dat BNP Paribas Fortis ontbreekt in de samenwerking rond Payconiq. Bij de bank klinkt het consequent ‘geen commentaar’. Payconiq wordt al aanvaard in bijna 12.000 winkels in België en zal worden geïntegreerd in het door Belfius, bpost en Proximus ondersteunde platform Citie. Het werkte al op het getrouwheidsprogramma Joyn. De drie banken hopen zo hun aandeel van de mobiele betalingen via smartphone te verhogen en het gebruik van digitale getrouwheidsprogramma’s te promoten. 75% van de Belgen heeft een smartphone. Belfius, KBC en ING tellen samen bijna twee miljoen klanten die actief en regelmatig mobile banking gebruiken. Via hun samenwerking binnen Payconiq willen de banken een betaalmethode zonder terminal en zonder bankkaart aanbieden. De Payconiq app, die beschikbaar is op App Store en Google Play, kan worden gebruikt om een vriend terug te betalen op restaurant, om een doktersbezoek te betalen, om aankopen in de winkel of (binnenkort) op internet te betalen, zeggen de banken in een persbericht. De winkelier hoeft geen terminal te installeren voor Payconiq en de transactiekosten die hem gefactureerd worden, zijn volgens de initiatiefnemers laag (6 cent per transactie). De app is toegankelijk voor alle consumenten met een zichtrekening. Ze hoeven daarvoor niet bij één van de drie banken klant te zijn. Ook de handelaar in principe niet, alleen verloopt de betaling in dat geval omslachtiger en is dan geen sprake van een realtime-betaling. De app herkent de begunstigde automatisch, zodat deze zijn rekeningnummer zelfs niet meer hoeft in te voeren. Een gsm-nummer of zelfs een emailadres volstaat als referentiepunt. De gebruiker geeft gewoon het te betalen bedrag aan en bevestigt de verrichting met zijn pincode. De transactie verschijnt daarna quasi in real time op het scherm (pc, smartphone of tablet) van de begunstigde. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161202_02603935 02/12/2016 Eigen mening: Ik vind het initiatief van de banken om de handen in elkaar te slaan om een mobiele betaalapp verder uit te werken, erg goed. Het gebeurt iedereen wel eens dat je op het punt staat naar ergens te vertrekken en je plots merkt dat er geen geld meer in je portefeuille zit. Op zo'n moment biedt online bankieren geen oplossing en je bent dus genoodzaakt om nog snel even langs de bank te gaan. Payconiq zou in dit geval zeker een oplossing kunnen bieden. Heel wat mensen doen aan online bankieren en 75% van de Belgen is in het bezit van een smartphone, ik denk dan ook dat het principe van betalen via de smartphone heel snel ingeburgerd zou zijn. Deze app zal betalen volgens mij heel wat eenvoudiger maken. Wanneer je bijvoorbeeld met je vrienden op café zit, moet je nu vaak rekenen en puzzelen omdat niet iedereen gepast kan betalen. Met de app Payconiq kan je afspreken dat één iemand betaalt en de rest meteen zijn deel terugbetaalt via de app. Naast het gemak, heeft de app volgens mij ook een economisch voordeel. Denk maar aan kleine zelfstandigen die net beginnen en zich nog geen betaalterminal voor Bancontact kunnen veroorloven. Dit is niet alleen lastig voor hen, maar ook voor de klanten die er vaak op rekenen dat in iedere winkel Bancontact aanwezig is. Ook hier zou Payconiq een oplossing kunnen bieden, aangezien je enkel een smartphone nodig hebt. |