|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
‘Extreme files zijn drama voor transportbedrijven’
‘Extreme files zijn drama voor transportbedrijven’
Voor de transportsector is een uitbreiding van de kilometerheffing naar alle voertuigen de enige remedie voor de alsmaar langer wordende files. ‘Dat zal pas een impact hebben.’ De kilometerheffing bestaat sinds 1 april enkel voor vrachtwagens die meer dan 3,5 ton wegen. ‘We moeten een kilometerheffing invoeren voor iedereen, ook voor kleine vrachtwagens en personenwagens’, zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra in De Tijd. ‘Dat zal pas een impact hebben op de mobiliteit en de doorstroming verbeteren.’ Ze noemt de extreme files een ‘drama voor transportbedrijven’. Meer files Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat de filezwaarte in Vlaanderen de afgelopen vijf jaar met 35 procent toenam, en het afgelopen jaar alleen al met 15 procent. Tot en met oktober stond dit jaar gemiddeld 141 km file op werkdagen, tegenover 136 km in 2015. ‘Het gaat van kwaad naar erger’, zegt ook Bruno Velghe van transportfederatie UPTR. De federatie berekende dat een uur file een bedrijf 65 euro per vrachtwagen kost. Meer vrachtwagens Door de vele files zijn vrachtwagens langer onderweg. Het ironische gevolg daarvan is dat transportfirma’s meer trucks inzetten. ‘Chauffeurs zijn verplicht de rij- en rusttijden te respecteren’, zegt De Maegt. ‘De combinatie van de files en de rij- en rusttijden brengt nog meer vrachtwagens op de weg.’ Bron: De Standaard 30/11/2016 http://www.standaard.be/cnt/dmf20161130_02600064 Eigen mening: Files zijn een dagelijks probleem in België. Dit probleem wordt jammer genoeg steeds maar groter. Ik denk niet dat een kilometerheffing voor kleine vrachtwagens en personenwagens zal helpen om zo minder files te hebben op onze snelwegen. Deze maatregelen kunnen op enkele mensen een effect hebben. Maar het merendeel zal nog steeds de auto nemen. Ik denk dat er eerder geďnvesteerd moet worden in een beter aanbod van openbaar vervoer. Op veel plaatsen rijdt er slechts een bus per uur wat veel te weinig is. De mensen die de bus willen nemen moeten veel te lang wachten en zullen daarom sneller de auto nemen. Ook bij de NMBS kan de dienstverlening beter. Door een betere dienstregeling zullen er al minder personenwagens op de baan komen en zullen de transportbedrijven ook al minder vrachtwagens de baan op sturen. |