|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
‘Aapje was excuus om mijn shirt uit te trekken’
Een oud pedofilieschandaal zet de Britse voetbalwereld in rep en roer. Oud-voetballers in Engeland getuigen over misbruik. Wanneer komen de tongen in Vlaanderen los?
De getuigenis van oud-profvoetballer Andy Woodward in The Guardian veroorzaakt een schokgolf in het Britse topvoetbal. Woodward, nu 43, begon zijn carrière bij de jeugd van Crewe Alexandra. Hij was elf toen hij de eerste keer door jeugdcoach Barry Bennell werd verkracht. Volgens de krant werd Bennell de voorbije dertig jaar meermaals veroordeeld voor het misbruik van jongens. Hij is levenslang geschorst als coach. Dat het verhaal zovele jaren later nog zo veel deining veroorzaakt, is omdat slachtoffers zoals Woodward nooit eerder naar buiten zijn gekomen. ‘Speelgrot voor kinderen’ Ook Steve Walters niet. Tot hij de getuigenis van zijn ex-ploegmaat las. Als jeugdspeler van *Crewe Alexandra stond Walters dicht bij een transfer naar Liverpool. Hij was de ‘tiener van een miljoen pond’. Tot een bloedziekte werd ontdekt die volgens dokters al jaren aan het sluimeren kon zijn en mogelijk via seksueel contact was overgedragen. Sindsdien vraagt Walters zich elke dag af of Bennell hem heeft besmet. Walters woonde met andere spelers bij Bennell in. Zijn huis was een ‘speelgrot voor kinderen’. Er stonden jukeboxen, speelautomaten en een pooltafel. Maar wat Walters zich vooral herinnert, is ‘het aapje’ van Bennell dat op zijn schouder zat en hem bevuilde. ‘Gewoon een excuus voor Barry om mijn shirt uit te trekken.’ Sinds de getuigenis van Woodward hebben zes andere slachtoffers zich bij de politie van Cheshire gemeld. Die heeft een onderzoek geopend. Behalve in Vlaanderen ‘Na één onthulling volgen altijd andere verhalen’, zegt criminologe Tine Vertommen (UA). Zij doet onderzoek naar seksueel grensoverschrijdend gedrag in de sport. ‘Het toont aan dat er iets aan het kantelen is. Eindelijk wordt er niet meer gezwegen.’ Behalve in Vlaanderen. Ook hier bestaan de misbruikschandalen à la bisschop Vangheluwe, zegt Vertommen. Maar waarom zijn ze nog niet aan het licht gekomen? ‘De Vlaming is introvert en zoekt minder snel hulp. Maar de wereld van de topsport is ook zo klein. Ons kent ons blijft belangrijk. In sommige sporttakken zijn misbruikverhalen een publiek geheim, maar zolang topsporters of voormalige topsporters niet opstaan, blijft iedereen zwijgen.’ Uit onderzoek van Vertommen blijkt dat 17 procent van de Vlaamse sporters als kind minstens één keer met ongewenst seksueel gedrag in aanraking is gekomen, door medesporters of hun coach. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20161124_02588876 Eigen mening: Ik ben geschokt. Niet omdat een voetballer pas op latere leeftijd durft te bekennen, wel omdat volgens het onderzoek van Vertommen blijkt dat bijna één op vijf van de Vlaamse sporters met ongewenst seksueel gedrag in aanraking is gekomen via hun sport. Ik vind dat aantal belachelijk hoog. Het is een signaal dat er een duidelijke doorlichting moet komen bij de trainers.Sportclubs moeten blijkbaar meer de focus leggen op de trainer. Hoe ongepast gedrag te herkennen en bij te sturen, zowel bij de sporter als bij medetrainers. Het is echter niet makkelijk om iets te zien waar je niet naar op zoek bent. Seksueel ongepast gedrag speelt zich niet publiek af waardoor het extra moeilijk is om te traceren. Je moet al een veranderd gedragspatroon bij iemand opmerken om besef te hebben dat er iets mis is. Een grote reden waarom het zo moeilijk aan te pakken is, komt volgens mij omdat seks in het algemeen nog steeds een groot taboe is in België. Door er meer over te praten kunnen kinderen merken dat wat hen overkomt ongewoon is. Dat kan drempelverlagend werken om zulke misdaden aan te durven geven. Dit is een sociaal probleem dat zich door heel de maatschappij uitstrekt en lost zichzelf niet op als slechts één deel van onze maatschappij zich erop focust. Ik hoop alvast dat de Vlaamse sportclubs niet wachten op een signaal vanuit de regering maar zelf in actie schieten om hun trainers te sensibiliseren en hun sporters te beschermen! |