actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Religie & kerk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th October 2016, 12:50
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User

Frankrijk worstelt met kerststal

Terwijl Nederland worstelt met Zwarte Piet, zit een deel van Frankrijk met de kerststal in de maag. Jozef, Maria en Jezus mogen weliswaar nog op openbare plaatsen, maar er komen wel voorwaarden voor het christelijke tafereel, zo schrijft AD.

De discussie tussen atheïsten, seculieren en traditionalisten laait elk jaar hoog op in Frankrijk. Volgende week buigt de Franse Raad van State zich over de kwestie en moet hij nieuwe regels goedkeuren. Aurélie Bretonneau, de adviseur van de Raad van State, vindt dat een kerststal wel degelijk moet kunnen.

Ze verbindt er wel drie voorwaarden aan. Zo moet de opstelling tijdelijk zijn en mogen er rond de kerststal geen religieuze activiteiten plaatsvinden die geïnterpreteerd kunnen worden als "een poging tot bekeren tot het christelijke geloof". Bidden bij de stal is dus ook verboden.
Tot slot mag er van Bretonneau geen verwijzing zijn in de kerststal naar de Franse staat. De nationale driekleur of het borstbeeld van Marianna, het symbool van de Republiek, mogen dus niet naast Jozef en Maria in de kerststal staan.

Normaal gezien worden de adviezen van de adviseurs overgenomen na een formele zitting van de Raad van State. Deze keer gebeurde dat niet, volgens de Franse krant Le Figaro het bewijs hoe gevoelig deze kwestie ligt. Na de terreuraanslagen in Parijs gaf de Franse vereniging van burgemeesters het advies om helemaal geen kerststallen meer te plaatsen. Enkele rechtse burgemeesters gingen tegen die stelling in en benadrukten dat de kerststal net deel uitmaakt van het culturele erfgoed.

Kwestie van tijd

In AD vraagt de Nederlandse religiejournalist Christian van der Heijden zich af of de discussie ook naar onze contreien komt overwaaien. Na de hetze over Zwarte Piet denkt hij dat het een kwestie van tijd is voor het in Nederland ook over de kerststal gaat. "Dat het nog niet is gebeurd, komt doordat de kennis over godsdienst zó klein is, dat men zelfs niet meer in de gaten heeft wat nu eigenlijk godsdienstig is en wat niet. Ik kom tegenwoordig kerststallen tegen waarin het kindje Jezus een beertje is. We kunnen niet meer veronderstellen dat iedereen weet dat het uit het evangelie komt, uit de Bijbel."

Bron: De Morgen, 29/10/2016

Eigen mening:
Ik sluit mij aan bij de nieuwe voorwaarden in verband met het plaatsen van een kerststal. Vandaag de dag, is het uiten van religie en religieuze symbolen een erg gevoelig punt in onze maatschappij. Ik vind dat iedereen recht moet hebben om zelf te kunnen bepalen waarin men al dan niet wil in geloven. Anderzijds vind ik ook dat we rekening moeten houden met de geloofsovertuiging van anderen, en dus niet het ene geloof boven het andere mogen plaatsen of als 'beter' aanschouwen. In mijn ogen zou een Kerstmis zonder kerststal of kerstboom, geen 'echte' Kerstmis zijn. Ik begrijp wel dat dit voor iedereen anders is en we dus een gulde middenweg moeten vinden in de uiting van ons geloof in het openbaar. Dankzij de nieuwe voorwaarden "maken we geen slapende honden wakker" over dit delicate onderwerp en vermijden we dus een nieuw conflict.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:17.