|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Brussel begint met 'tienerscholen'
Twee Brusselse scholen lanceren de 'tienerschool'. Daaraan volgen leerlingen les tussen de basischool en het secundair onderwijs.
In Anderlecht en Schaarbeek voeren twee Nederlandstalige scholen in 2018 een hervorming door die sterk lijkt op de onderwijshervorming die Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil doorvoeren. De scholen willen afstappen van het klassieke model met zes jaar lager onderwijs en zes jaar secundair onderwijs, meldt De Standaard. De scholen zullen de loopbaan van een scholier indelen met vier jaar lager onderwijs, vier jaar 'tienerschool' en vier jaar middelbaar onderwijs. De tienerschool lijkt op de brede eerste graad die sommige partijen uit de Vlaamse regering in het middelbaar onderwijs willen invoeren. Jongeren krijgen van vakleerkrachten klassieke vakken, zoals wiskunde, biologie, geschiedenis en aardrijkskunde, maar kunnen tegelijk proeven van specialisatievakken zoals klassieke talen of technologie. Wanneer ze veertien zijn, stappen ze over naar de middelbare school, waar ze moeten kiezen tussen de vier klassieke schoolvormen ASO, TSO, BSO en KSO. Watervalsysteem Veel Vlaamse politici en onderwijsspelers willen het onderwijs hervormen omdat veel scholieren vandaag mislukken. Ze worden het slachtoffer van het zogenaamde watervalsysteem: wanneer ze aan het secundair onderwijs beginnen, kiezen ze de verkeerde richting, waardoor ze al snel en soms meerdere keren van richting moeten veranderen. Daardoor ontstaat schoolmoeheid en verlaten veel leerlingen de schoolbanken zonder diploma. Onderwijsspelers willen kinderen rond hun twaalfde laten proeven van verschillende vakdomeinen, in de hoop dat ze op die manier een meer doordachte definitieve keuze kunnen maken en sneller hun draai vinden. Dat is ook het streefdoel van de twee scholen in Brussel. 'Het experiment moet de kloof (tussen lager en secundair onderwijs, red.) verkleinen', zegt Guy Vanhengel (Open VLD), Brussels minister van Onderwijs. 40 procent van de jongens in het Brusselse onderwijs kampt vanaf het eerste jaar secundair met een vorm van leerachterstand. In het zesde leerjaar is dat nog maar een kwart. Meisjes hebben tien procent meer problemen in het eerste jaar middelbaar. Examens De twee Brusselse scholen zullen ook een nieuwe manier van examineren in het leven roepen. Ze willen niet langer alleen aan het einde van elk trimester of semester examens organiseren. 'Het gaat niet om dat ene moment van bevraging, maar om het hele proces dat een leerling doormaakt', zegt Stef Colens, de directeur van de school Heilige Familie uit Schaarbeek. In plaats van examens afleggen, zullen de leerlingen portfolio's moeten aanleggen, zichzelf of medeleerlingen beoordelen en 'refelecterende gesprekken' houden. De scholen mogen zelf kiezen op welke manier ze tewerk gaan, maar ze moeten er wel voor zorgen dat hun leerlingen de onderwijsdoelstellingen halen die de Vlaamse regering heeft opgesteld. Na acht jaar les krijgt een leerling aan het einde van de tienerschool het attest dat leerlingen in het klassieke systeem krijgen in zesde leerjaar. Datum: 26.10.2016 Bron: http://www.tijd.be/politiek_economi...1&ts=1477470484 Mening: Ik ben akkoord met deze onderwijshervorming omdat ik vind dat jongeren van 12 jaar te jong zijn om te kiezen wat ze de volgende 6 jaar willen studeren. Ik vind het concept van ‘de tienerschool’ een goed idee omdat de school in die 4 jaar kan uitmaken in welke schoolvorm de leerling thuishoort, wat zijn/haar interesses zijn en in welke vakken hij/zij uitblinkt. De student zal op een oudere leeftijd sneller kiezen voor een studierichting die goed is voor zijn/haar toekomst, in plaats van een leuke studierichting waar zij/hij in de toekomst weinig mee wil bereiken. Waar ik wel mijn twijfels bij heb, is de manier waarop men in ‘de tienerschool’ de examens wil veranderen. Het is belangrijk voor studenten dat ze leren omgaan met grote hoeveelheden leerstof. Anders zullen ze later, als ze naar de universiteit of hoge school willen gaan, in de problemen raken omdat ze niet weten hoe ze zo’n grote hoeveelheid leerstof moeten studeren. Natuurlijk kan dit in het middelbaar onderwijs wel nog worden aangeleerd. |