actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th October 2016, 21:21
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User

Eén op vijf Japanse werknemers in levensgevaar door overuren

Eén op vijf Japanse werknemers riskeert zich letterlijk dood te werken, zo blijkt uit onderzoek van de overheid naar de Japanse werkcultuur.

Elk jaar sterven in Japan honderden mensen aan beroertes, hartaanvallen en zelfdoding door het kloppen van vele overuren. Daarnaast brengt de werklast een reeks ernstige gezondheidsproblemen met zich mee, wat tot rechtszaken leidt en oproepen om het probleem aan te pakken.

Karoshi

Het onderzoek naar 'karoshi' of dood door overwerk, werd gisteren uit de doeken gedaan door het kabinet van premier Shinzo Abe. Hoewel het populaire beeld van de Japanse loontrekker die lange uren voor het bedrijf werkt en de laatste trein naar huis neemt stilaan moet worden bijgesteld, presteren heel wat Japanse werknemers nog aanmerkelijk meer uren dan hun collega's in andere moderne economieën.

Meer dan 80 overuren per maand

Volgens het onderzoek verklaarde 22,7 procent van de bevraagde bedrijven dat hun werknemers elke maand meer dan 80 overuren presteren, de officiële grens waarna het vooruitzicht zich dood te werken ernstig moet genomen worden.

Daarbij komt dat 21,3 procent van de Japanse werknemers gemiddeld 49 of meer uren per week werkt. Ter vergelijking: in de VS is dat 16,4 procent, in Groot-Brittannië 12,5 procent en in Frankrijk 10,4 procent.

Het onderzoek besluit dat Japanse werknemers enorme werkstress ervaren, wat de overheid ertoe aanzet bedrijven op te roepen hun werkomstandigheden bij te stellen.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/buitenland/e...ruren-bcf6e515/

Datum: 08/10/2016

Eigen mening: Het is niet abnormaal dat heel wat werknemers eens overuren kloppen, maar ik schrik er wel van dat dit in een aantal Japanse bedrijven oploopt tot meer dan 80 uren per maand. Deze hoge werklast heeft tot gevolg dat heel wat werknemers te maken krijgen met stress, beroertes, hartaanvallen en sommige werknemers plegen zelfs zelfmoord. Het feit dat ze te maken krijgen met zoveel gezondheidsproblemen, wil toch wel zeggen dat dit geen goede manier van werken is. Ik denk dat dit niet alleen slecht is voor de gezondheid, maar volgens mij wordt er niet veel meer werk verricht als de werknemers veel meer uren doen op een dag. Na enkele uren werken, begin je al wat luier te worden en ben je al minder gefocust bezig.

Naar mijn mening zouden dus heel wat bedrijven hun werkomstandigheden moeten aanpassen, want bedrijven hebben niets aan werknemers die niet voor de volle 100 procent gefocust zijn of werknemers die afwezig zijn door ziekte. Een systeem waarbij werknemers minder uren moeten werken, lijkt me veel beter. Hierbij is het wel belangrijk dat er duidelijke afspraken gemaakt worden. Zo is het belangrijk dat wanneer de werknemers op hun werk zijn, enkel en alleen bezig zijn met het werk en dus niet afgeleid worden door bijvoorbeeld sociale media. Om de werknemers gemotiveerd te houden, is het slim om ze voldoende pauze te geven om even te kunnen rusten om daarna weer goed aan de slag te kunnen gaan. Ik denk dat we op deze manier minder te maken zullen krijgen met gezondheidsproblemen en sterfgevallen en dat het werk ook beter verricht zal worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:38.