|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
‘Extra voorbereidend jaar voor studenten met een achterstand’
Herman van Goethem, de nieuwe rector van Antwerpen, denkt luidop na over een extra voorbereidend jaar aan de universiteit voor beloftevolle studenten met een achterstand.
Waarom geen voorbereidend jaar organiseren op de universiteiten voor studenten die bepaalde leercapaciteiten missen, alvorens de ‘echte’ studie aan te vatten? Die suggestie doet Herman Van Goethem, de nieuwe rector van de Universiteit Antwerpen bij de start van het academiejaar. Van Goethem ziet vaak genoeg jongeren op de campus die over de nodige intellectuele bravoure beschikken om af te studeren, maar die soms nog een paar cruciale competenties missen om de opleiding tot een goed einde te volbrengen. ‘Zoals de mogelijkheid om grote brokken informatie te verwerken. Of een soort kennis van taal en tekst. Geen erg. Kan gebeuren. Maar misschien kunnen we dat opvangen door een voorbereidend jaar te organiseren dat sterk inzet op begeleiding en op het wegwerken van die drempels.’ Op die manier loopt een student misschien wel een jaar vertraging op, maar op de langere termijn denkt Van Goethem dat het uiteindelijk zelfs tijdwinst gaat opleveren. ‘Want sommige jongeren raken verstrikt in de vrijheid om zelf te beslissen wanneer bepaalde vakken afgelegd worden en blijven die bijgevolg jarenlang vruchteloos meeslepen.’ Van Goethem, die vandaag zijn maidenspeech geeft en naar eigen zeggen niet de minste zenuwen voelt, benadrukt voor alle duidelijkheid dat het om een ‘los en theoretisch maar niettemin interessant idee’ gaat. In de nabije toekomst wil hij ernstig nadenken over de praktische kant van de zaak. ‘De lat laag leggen en inboeten op kwaliteit is namelijk niet de oplossing’, zegt hij aan De Standaard. BRON:http://www.standaard.be/cnt/dmf20160928_02491613 MENING: Dit lijkt mij een zeer goed plan. Ik denk dat als ze dit invoeren dat veel meer studenten hun studie volhouden en dus ook zullen slagen. Dit is uiteindelijk alleen maar positief, aangezien studenten minder zullen veranderen van richting en dus sneller de arbeidsmarkt op kunnen. |