|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Hooglerares bant laptops uit aula
Hooglerares bant laptops uit aula
Een hooglerares Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Leiden, Yra van Dijk, is het beu om tegen een zaal vol achterkanten van laptopschermen aan te kijken. Hoewel pen en papier nauwelijks nog gebruikt worden, besloot Van Dijk dit jaar laptops en mobiele telefoons uit haar colleges te weren. ‘Bij een hoorcollege probeer je een bepaalde sfeer op te roepen in de zaal’, zegt Van Dijk in De Volkskrant. ‘Dat lukt niet als alle studenten een laptop gebruiken.’ Hun aandacht verschuift dan van het spreekgestoelte naar het scherm. ‘Ik kreeg de indruk een muur van zombies toe te spreken.’ Met het verbod wil de hoogleraar naar verluidt ook een debat op de universiteit op gang brengen over de rol van technologie. Aan de universiteit van Princeton, in de Verenigde Staten, werd volgens de Volkskrant onderzocht welke consequenties het gebruik van computers en telefoons tijdens lessen heeft op de concentratie en de kwaliteit van de aantekeningen van studenten heeft. Daaruit bleek dat aantekeningen gemaakt op een laptop minder gestructureerd zijn dan aantekeningen die met de hand zijn gemaakt. Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20160924_02484126) Datum: 24/09/2016 Eigen mening: Langs de ene kant ben ik het niet eens met Yra van Dijk. Zij zegt dat ze het beu is dat de leerlingen gebruik maken van een laptop in de les, wat ervoor zorgt dat de leerlingen minder aandacht hebben voor haar en de leerstof. Ik denk dat we ons in een tijdperk bevinden waar we gebruik moeten maken van de hedendaagse technologie en waar deze ons ook kan helpen efficiënter om te gaan met de leerstof. Langs de andere kant kan ik ook begrijpen dat dit afleidend kan werken en de lessen kan verstoren. Het is dus de opdracht om een evenwicht te zoeken tussen de twee. |
#2
|
|||
|
|||
Reactie: Hooglerares bant laptops uit aula
Reactie: Hooglerares bant laptops uit aula
Eigen mening: Over dit onderwerp zijn altijd verschillende meningen. Sommige docenten vinden het vervelend dat laptops of tablets worden gebruikt, andere zijn dan weer frequente voorstanders. Ik ben er van overtuigd dat soms het gebruik van een laptop een zekere meerwaarde biedt in de les, als je iets moet opzoeken of als de docent zelf gebruik maakt van een digitale tool, zoals een online-leerpad, een padlet, een quiz via het internet en dergelijke. Ik twijfel echter over de volledigheid van notities via de laptop. Ik denk dat de student die zijn laptop tijdens de les gebruikt minstens één keer zijn facebook opent. Bovendien zijn getypte notities vaak willekeuriger. Je kan typen zonder dat je eigenlijk doorhebt wat je noteert. Bij schrijven haal je al automatisch de belangrijkste zaken uit de les en geef je al verbanden aan door bijvoorbeeld pijlen of opsommingen sneller te gebruiken. Daarnaast vind ik het soms ook vervelend om naast iemand te zitten die de hele les typt. Ik word soms zenuwachtig van het tikken van de toetsen en ik ben mee afgeleid wanneer iemand een spelletje begint of zijn/haar facebook opent. |