actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2016, 11:51
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Middelbare school in Bree gaat geen punten meer geven

Het Go! Atheneum uit Bree wil als eerste middelbare school zonder punten gaan werken. De leerlingen van het eerste en tweede jaar van het secundair onderwijs zullen er over twee schooljaren niet meer geëvalueerd worden met punten. Op die manier “willen we de externe druk en de onderlinge competitie wegnemen”, zegt schooldirecteur Christel Moors.
Directeur Christel Moors maakt stilaan komaf met heilige huisjes in het onderwijs. Eerder schafte ze al gedeeltelijk examens af in haar middelbare school in Bree en over twee schooljaren start ze een proef waarbij in het eerste en tweede middelbaar het klassieke puntensysteem wordt afgeschaft. Dat kondigde ze aan in het onderwijsblad Klasse. In plaats daarvan zullen de leerlingen van de eerste graad gewoon te horen krijgen of ze de leerdoelen al dan niet bereikt hebben, meer niet.

“Als je examens en punten geeft, werk je op de externe motivatie van een leerling”, legde directeur Christel Moors uit op Radio 2 Limburg. Op die manier heeft iedereen verwachtingen tegenover de leerling - ouders, de school en leerkrachten - en ervaart die een druk en voelt alles aan als een verplichting. Om dat te veranderen wil de directeur werken vanuit de motivatie van de leerling zelf: “Als je de leerling gemotiveerd krijgt en de interesse en de zinvolheid van het leren kan aanleren, gaat die tot veel meer in staat zijn dan als de buitenwereld de druk gaat opleggen.”

Dat het puntensysteem wordt afgeschaft, betekent niet dat de leerlingen helemaal niet meer geëvalueerd zullen worden. “We willen werken met de doelen die in het leerplan staan”, zegt de directeur in Het Belang van Limburg. “Wie de doelen haalt, gaat aan het einde van het tweede jaar door naar het derde. Zo neem je de concurrentie tussen de leerlingen weg.

Tijdswinst

De leerlingen van de eerste graad van de school in Limburg moeten nu al geen examens afleggen. "Met die examens zijn we vier jaar geleden al opgehouden", aldus de schooldirecteur. "In het begin leverde dat weerstand op, maar nu is iedereen tevreden."

Naast het feit dat dit de druk op de leerlingen wegneemt, ziet de directeur nog een groot voordeel: er worden zes lesweken gewonnen. "In een normaal onderwijssysteem heb je om de vier maanden twee weken examens. die tijd gebruiken we voor extra lessen.

In hun latere schoolcarrière zullen de leerlingen wel met klassieke punten- en examensysteem te maken krijgen, "want dan moet je je voorbereiden op het hoger onderwijs", legt de directeur uit.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...mburg/1.2775756
Eigen mening: Ik ben het volledig niet eens met het Go! Atheneum uit Bree. De afschaffing van punten is volgens mij een grote fout. In het artikel wordt duidelijk met een zeer belangrijke 'als' beschreven dat de leerlingen gemotiveerd zullen raken. Er staat letterlijk geschreven: “Als je de leerling gemotiveerd krijgt en de interesse en de zinvolheid van het leren kan aanleren, gaat die tot veel meer in staat zijn dan als de buitenwereld de druk gaat opleggen.” Wat als je de leerlingen niet gemotiveerd krijgt, schakel je dan terug over op punten? Waarom zou je het puntensysteem weghalen? Om meer les te kunnen geven. Ik vind het heel goed dat de school de leerlingen wil motiveren en dus niet via externe motivatie omdat het moet, maar eerder via formatieve testen en bijsturingen doorheen het jaar. Maar er zijn, in mijn opzicht, nog wel steeds summatieve testen nodig om punten te vergaren waarop de klassenraad zich baseert tijdens eventuele deliberaties. Ik acht het puntensysteem als een waardevolle motivatie om door het jaar heen te raken en te slagen. Ik ben heel benieuwd of ze de leerlingen gemotiveerd krijgen om de les te volgen zonder er enige punten aan vast te hangen. Dat zou uiteraard wel de bedoeling moeten zijn. Maar als je geen puntensysteem hebt, gaan de niet geïnteresseerde leerlingen misschien wel gewoon in de klas aanwezig zijn, maar doordat de druk is weggevallen, niet meer opletten. Want in hun ogen moet het niet meer omdat er geen toets volgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.