|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Steeds vaker twee leerkrachten voor één klas
Het ziet er sterk naar uit dat ‘co-teaching’ dé trend wordt van het komende schooljaar, schrijft onderwijstijdschrift Klasse. Daarvoor worden alvast 420 leerkrachten ingeschakeld die vrijkomen in het buitengewoon onderwijs.
De evolutie waarbij steeds vaker twee leerkrachten verantwoordelijk zijn voor één klas, is grotendeels een gevolg van het M-decreet. Dat heeft tot doel om zo veel mogelijk kinderen die nu les volgen in het buitengewoon onderwijs, over te plaatsen naar het gewoon onderwijs. Minder kinderen in het buitengewoon onderwijs betekent natuurlijk dat daar minder personeel nodig is. Die ‘overbodige’ krachten kunnen ingezet worden in het gewoon onderwijs. Voor dit schooljaar gaat het om 420 mensen: 370 voor het basisonderwijs en 50 voor het middelbaar. Het gaat vooral om leerkrachten, maar ook om logopedisten, kinesisten en orthopedagogen. Velen van hen zullen een klas gaan delen met leerkrachten die nu al in het gewoon onderwijs lesgeven. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160830_02445156 Eigen mening: In principe ben ik voorstander van het feit dat er met twee leerkrachten wordt lesgegeven. Je kan leren van elkaar, elkaar aanvullen waar nodig, en wanneer de ene leerkracht de les in handen neemt, kan de andere leerkracht speciale hulp aanbieden aan de specifieke noden van bepaalde leerlingen (moesten die er zijn binnen de klas). Twee leerkrachten hebben ook meer gezag en autoriteit voor een klas dan één leerkracht. En als er bepaalde leerlingen met een beperking instromen van het buitengewoon onderwijs, moet je weten hoe er mee om te gaan. Zo kunnen de leerkrachten elkaar binnen de klas ook verder helpen. Ik ben voorstander van het idee achter het M-decreet en het is een mooi initiatief dat leerlingen met een beperking tussen andere leerlingen zonder beperking, op school zitten. Maar het zal niet werken vrees ik. De uitvoering is door mij niet haalbaar geacht. |