|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
KU Leuven corrigeert giscorrectie
De KU Leuven voert een nieuw systeem in voor meerkeuze-examens. Het feit dat studenten tot nu minpunten kregen bij het aankruisen van een fout antwoord, bracht vaak spanningen met zich mee. De “giscorrectie” was omstreden, omdat veel studenten erdoor niet durfden te gokken en zo kostbare punten misliepen. Dat berichten De Morgen en Het Laatste Nieuws maandag.
Voortaan kunnen studenten aangeven welke antwoorden onjuist zijn en daarvoor punten krijgen. Als ze denken het juiste antwoord te weten, kunnen ze dat aankruisen en een volledig punt verdienen. Als ze het correcte antwoord niet kennen en nog twijfelen tussen twee antwoorden, dan kunnen ze die bolletjes aanvinken en zo toch een deel van de punten krijgen. “We gaan vanaf dit academiejaar dit examen beschikbaar stellen voor al onze docenten en het gebruik ervan verder bestuderen. Als studenten en professoren positief blijven reageren, dan kunnen we dit op wat langere termijn universiteitsbreed invoeren”, zegt vicerector onderwijs Didier Pollefeyt. Aan de VUB bestaat de giscorrectie nog in traditionele vorm, alleen aan de UGent is al een volledig nieuwe examenvorm ingevoerd. Bron: De Standaard, 22/08/2016, BELGA Eigen mening: Vele studenten gaan uit hun dak bij het lezen van dit artikel, maar door de giscorrectie af te schaffen, maak je het examen niet gemakkelijker. Als ze de ‘standard setting’ van UGent gaan overnemen, dan moeten de studenten meer dan de helft van de antwoorden juist beantwoorden om te slagen voor het examen. Ze zouden dus de cesuur verhogen en de kans op slagen is dan even groot als met de giscorrectie. Ze houden dus rekening met het feit dat studenten correct zouden gokken. Daarnaast staat er ook in het artikel dat de nieuwe methode beschikbaar wordt gesteld voor studenten, dus ze hoeven het nog niet toe te passen. Ik denk door de giscorrectie af te schaffen, zal er meer onderscheid worden gemaakt tussen de 'gewone' studenten en de 'beste' studenten. Vele studenten maken hun examen met heel veel onzekerheid als er giscorrectie is. Door het af te schaffen, gaan minder stress hebben en minder snel over zichzelf beginnen twijfelen en lopen ze geen punten mis. Laatst aangepast door Wout.G*vers : 22nd August 2016 om 11:24. |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat dit systeem misschien wel kan werken. Ik denk dat iedereen wel eens heeft getwijfeld over twee antwoorden maar er echt niet uit kan komen. Omdat de test van het multiple-choice formaat is, kan je je redenering ook niet uitleggen en daar punten mee verdienen. Als de test dan met giscorrectie is, antwoord je gewoon niet. Met dit systeem, kan je de twee antwoorden aanduiden en misschien nog de helft van de punten halen.
Ik vind de opmerking van Wout wel correct. Dit is geen wondermiddel waardoor iedereen plots achttien of meer zal halen, maar het feit dat je meer dan de helft van de vragen correct moet antwoorden, als je telkens twee antwoorden geeft, vind ik niet meer dan normaal. Als je het nooit over iets alles weet, moet je kunnen aantonen dat je over het meeste een beetje weet. Plus, ik denk wel dat er altijd vragen gaan bij zijn waarvan je het antwoord wel zeker weet. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ga akkoord met de mening van Wout. Het veranderen van het systeem van de KULeuven en het afschaffen van de giscorrectie gaat niet opeens voor wonderbaarlijke cijfers zorgen. Daarentegen is het wel beter voor de studenten die twijfelen of die bang zijn om te falen. Vele studenten durfden op een examen met giscorrectie geen bolletje te kleuren of een antwoord te geven uit angst dat ze het foute antwoord gaven en zo minpunten zouden krijgen. Deze studenten wisten waarschijnlijk wel iets over de vraag, maar omdat er geen mogelijkheid bestond om dit aan te geven, vulde ze maar beter niets in in plaats van op goed geluk voor het juiste antwoord te gaan. In het nieuwe systeem is het wel mogelijk om aan te geven welke antwoorden niet correct zijn en krijgen docenten en professoren dus een beter beeld van het inzicht en de kennis van de student. Deze manier zorgt ervoor dat de angst om het foute antwoord te kleuren en hiervoor bestraft te worden, verminderd. Toch moet deze verandering worden genuanceerd. Studenten zullen moeten blijven studeren voor hun examens. Want zonder beheersing van de leerstof of men nu giscorrectie hanteert of niet, slaag je toch niet.
|