actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th May 2016, 20:12
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
"Statuut van journalist moet er bij Sanoma aan geloven"

Omdat het Nederlandse management van Sanoma België drastische ingrepen plant, die op korte termijn tot 10 procent winst moeten leiden, lanceren het personeel en de vakbonden een solidariteitsactie. Dat melden de bonden.

"De maatregelen zijn erg ingrijpend voor onze job als journalist", klinkt het in de communicatie van het personeel. Zo zal het statuut van journalist eraan moeten geloven en wordt ook inhoudelijk de rol van journalist hertekend.

Sanoma-CEO Henk Scheenstra laat in een schriftelijke reactie weten dat het door de directie voorgestelde model "nu al bij andere mediabedrijven, waaronder Sanoma in Nederland, succesvol wordt toegepast, en we bekijken momenteel samen met de vakbondsvertegenwoordiging hoe we dit in België zouden kunnen vertalen".

Kaasschaaf

De vakbonden bij de uitgever van magazines als Flair, Libelle, en Feeling geven aan dat ze sinds 2008 niets anders dan herstructureringen gekend hebben. "Ze volgen elkaar in sneltempo op", zeggen ze. "De herstructurering die we vandaag zien is anders als voorheen. Er is al lang geen sprake meer van een kaasschaaf. Het Nederlandse management heeft beslist dat Sanoma België op korte termijn 10 procent winst moet halen. Daar zijn drastische ingrepen voor nodig." Op een bijzondere ondernemingsraad, eind maart, maakte de directie bekend 65 banen te willen schrappen.

De directie plant op de redactie van een magazine enkel nog een aantal coördinerende rollen te behouden. "Alle overige journalisten die nu vast in dienst zijn worden vervangen door freelancers", zegt het personeel. "Het statuut van de schrijvende journalist, het resultaat van jaren sociaal overleg, wordt zo in één herstructurering van tafel geveegd. Als dit zich kan doorzetten bij een groot mediabedrijf in België, zal het niet lang duren voor anderen zullen volgen."

Native advertising

Daarnaast volgt ook een inhoudelijke hertekening van de rol van de journalist. Zo zal er meer worden ingezet op zogenoemde native advertising, of artikels die in samenspraak met de adverteerder geschreven worden. "Van de onafhankelijkheid van de journalist is zo geen sprake meer. Journalisten in België zullen ook ingeschakeld worden om vertalingen te maken van Nederlandse stukken."

"Het voornemen dat in de bijzondere ondernemingsraad werd meegedeeld was enkel dat er met kernredacties zou gewerkt worden met de intentie om een duurzame lokale verankering te behouden. Daarbij zouden onze journalisten in dienst blijven voor (hoofd-) redactionele, vormgevings- en coördinerende taken, ondersteund door een flexibele groep van freelance medewerkers die zouden worden ingezet om vlot in te spelen op veranderende markttrends", reageert Scheenstra.

Het personeel heeft een Facebookpagina, SOS Sanoma Belgium, opgestart. "We beraden ons nog over verdere, creatieve, acties", aldus nog BBTK-vakbondsman Geert Haverbeke.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...media/1.2652629
10/05/2016

Eigen mening: Met tijdschriften gaat het in België al een tijdje de slechte kant op. Meer en meer artikels verschijnen tegenwoordig (meestal zelfs gratis) online, waardoor steeds minder mensen een papieren versie kopen. De uitgevers kampen daardoor uiteraard met een groot inkomstenverlies en moeten de laatste jaren dan ook vooral op zoek naar besparingen. Deze drastische aanpassing van het statuut van journalist is daar opnieuw een triest bewijs van. Mensen die journalist worden, zijn nieuwsgierig en willen de feiten dan ook steeds zo objectief mogelijk weergeven. Voor vele van hen gaat dit verder dan enkel een job, het is een passie. Ik vind het dan ook triest dat nog meer artikels binnenkort in samenspraak met adverteerders zullen geschreven worden. We kunnen dan namelijk nog moeilijk spreken van objectiviteit. Ook van journalistieke vrijheid is in deze gevallen nog weinig sprake. Verder vrees ik ook dat het beroep van journalist door deze maatregelen in gevaar komt, want wie kan het zich in tijden van economische crisis veroorloven om geen vast werk te hebben, maar enkel freelance te werken? Zoals in het artikel staat, zullen andere mediabedrijven het voorbeeld van Sanoma waarschijnlijk volgen. Ik hou dan ook mijn hart vast voor de effecten dat dit allemaal zal hebben op het medialandschap in België.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.