![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Belgocontrol ontkent dat technische incidenten veiligheid luchtverkeer in gevaar brac
Belgocontrol ontkent dat technische incidenten veiligheid luchtverkeer in gevaar brachten
Technische problemen bij Belgocontrol hebben het voorbije jaar nooit de veiligheid van het luchtverkeer in gevaar gebracht. Dat zegt de luchtverkeersleider in een reactie op berichten dat België meermaals aan een vliegramp is ontsnapt. De kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen schrijven dat ons land het afgelopen jaar drie keer aan een vliegramp is ontsnapt na technische problemen bij Belgocontrol. Er moest zelfs twee keer worden overgegaan tot een 'clear the sky', een noodprocedure waarbij alle vliegtuigen in allerijl het Belgische luchtruim moeten verlaten. Incidenten Zo maken de kranten melding van de stroompanne in het zenuwcentrum van de luchtverkeersleiding op 27 mei 2015, een incident dat eerder al in de media was verschenen. Bij de maandelijkse test van de generator vielen toen alle computers, radarschermen, radiocommunicatie en telefoonlijnen naar naburige luchtverkeerscentra uit. Maar uit de ingebrekestelling van de voorzitster van de Gilde van Luchtverkeersleiders (BGATC) tegen Belgocontrol en zijn topman Johan Decuyper blijkt volgens de kranten ook dat op 28 december 2015 het LAN-systeem uitviel. Daardoor werkte de automatische uitwisseling met de andere luchtverkeerscentra over positie en hoogte niet meer en moesten de Belgische luchtverkeersleiders die via de telefoon uitwisselen. En op 2 april waren er volgens Het Laatste Nieuws ook problemen met de drie dataprocessing-servers. De verkeersleiders konden geen informatie meer ingeven, hadden geen vluchtdata meer op de radar en konden onmogelijk de veiligheid van het luchtruim garanderen. Veiligheid In een reactie geeft Belgocontrol toe dat er technische mankementen waren, maar wordt wel benadrukt dat die de veiligheid van het luchtverkeer nooit in het gedrang hebben gebracht. 'Elk incident, hoe klein ook, wordt telkens gerapporteerd', zegt woordvoerder Dominique Dehaene. 'Dat is ook hier gebeurd. En uit de onderzoeken die daarop volgden is gebleken dat veiligheid nooit in gevaar is geweest, onder andere door de professionele reactie van de luchtverkeersleiders'. Belgocontrol benadrukt dat er in het personeel en in de technische systemen geïnvesteerd wordt om de problemen te verhelpen. Bron; Knack, http://www.knack.be/nieuws/belgie/b...mal-692707.html, 18/04/15, 10u44. Eigen mening: mijn eigen moeder werkt op de luchthaven van Antwerpen en zij is al vaak in contact gekomen met mensen die in de Belgocontrol werken. Veel mensen weten dit niet maar het is een zeer zware job waarbij de mensen maar 2 uur mogen werken en dan al pauzes moeten nemen. En dat komt omdat het een job is waarbij alle concentratie bij nodig is. Het is ook een moeilijke job waarbij er afstanden en hoogtes moeten berekent worden. Echt niet een lachertje dus. En ja er kunnen enkele mankementen zijn. Maar in dit artikel staat telkens dat het te maken heeft met de stroom of met de machines. Machines die ze zelf niet hebben gemaakt enkel gebruiken. Het is niet de schuld van de werknemers van Belgocontrol. Ik vind dat de vinger moet gewezen worden wie de rekeningen van Belgocontrol betaald. En de nieuwe apparaten aanschaft. |