|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
We winkelen meer online dan ooit
Met een omzet van 8,2 miljard euro heeft ons land in 2015 een recordjaar voor de e-commerce achter de rug. Vooral voor speelgoed en vliegtuigtickets halen we onze laptop of tablet boven.
Het aantal Belgen dat voor Sinterklaas en de eindejaarsperiode een jas aantrekt en naar de speelgoedwinkel rijdt, is op zijn retour. Een op de vijf koos er afgelopen jaar ervoor om de cadeautjes voor die feestdagen online te kopen (tegenover 12 procent in 2014). Dat blijkt uit een onderzoek dat beroepsfederatie BeCommerce liet uitvoeren. ‘Gigantische inhaalbeweging’ Uit de resultaten blijkt dat drie vierde van de Belgische bevolking van 15 jaar of ouder dit kwartaal online gewinkeld heeft. Gemiddeld geven we iets minder dan 100 euro uit per aankoop. Voor heel 2015 komt het totaal op 8,2 miljard euro: een recordbedrag. ‘Deze cijfers tonen aan dat België een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft’, zegt Patricia Ceysens, voorzitser van BeCommerce. ‘We bevinden ons nu in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat landen achter ons. Naar verwachting zal deze sterke groei blijven aanhouden.’ Op vakantie Opvallend is dat Belgen vooral producten en geen diensten kopen in webshops. Volgens BeCommerce zijn er drie uitschieters - waarbij Belgen meer online winkelen dan offline - wat onlineaankopen betreft: Vliegtuigtickets en accommodatie: 89 procent Pakketvakanties: 76 procent Tickets voor attracties en evenementen: 59 procent Op kleine schermpjes boeken we onze vakantie overigens liever niet. Meer dan de helft van de internetgebruikers kiest voor een laptop (57 procent) om online te winkelen. Als er op voorhand moet worden betaald, doen we dat meestal met een kredietkaart (53 procent) of Bancontact (43 procent). Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160309_02173085 Eigen mening: Ik denk dat het een goede zaak is dat e-commerce in België toeneemt. Voor de bedrijven is dit positief. Ze kunnen zo hun afzetmarkt vergroten. Wel moeten ze enkele aanpassingen doen. Voor consumenten is het ook positief. Ze kunnen producten bestellen wanneer ze willen en waar ze willen. Ze kunnen het laten leveren of ergens gaan afhalen. Het is ook gemakkelijk om zo prijzen te vergelijken. Ik stel mij wel vragen bij e-commerce. We kunnen zelfs al verse voeding online bestellen. Als we zo door blijven gaan, hebben we veel minder sociale contact en ik denk dat dat wel een belangrijk onderdeel is in het menselijk leven. E-commerce is goed, maar het mag niet te ver gaan. |