|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Steeds minder jongeren kiezen voor leercontract
Jongeren kiezen nog amper voor leertijd, het vroegere leercontract. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Vlaams parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V).
Dit schooljaar volgen nog 2.565 scholieren een opleiding in de leertijd. Daarbij werk je vier dagen per week en volg je een dag les bij het Syntra (Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming). Drie jaar geleden kozen nog meer dan 4.000 jongeren voor het leercontract, tien jaar geleden meer dan 7.000. De terugval is voor een stuk het gevolg van een negatief imago, maar volgens Vlaams Parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V) is er meer aan de hand. "Het leercontract wordt ondergefinancierd door minister Philippe Muyters (N-VA). Het Syntra krijgt steeds minder geld, waardoor het aanbod steeds beperkter wordt." Hoge uitval Ook de begeleiding gaat er flink op achteruit. Waar drie jaar geleden nog 44 voltijdse werknemers ter beschikking waren om leertijdjongeren te begeleiden, zijn er dat nu nog maar 33. "Dat is veel te weinig. Kijk maar naar de hoge uitval: meer dan een kwart van de jongeren haakt af zonder diploma", zegt Bothuyne. Naast het leercontract bestaat in Vlaanderen nog een tweede stelsel voor werken en leren: het deeltijds beroepssecundair (dbso). Ook dat kampt met grote problemen. Scholen die dbso aanbieden hebben veel arbeidsrijpe jongeren, waarvoor ze geen werkplek kunnen vinden. In totaal gaat het om 2.299 jongeren die zo geen volwaardige opleiding kunnen volgen. Proefprojecten Minister Muyters werkt samen met minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) aan een grondige hervorming van het stelsel voor werken en leren. Daarbij worden de twee bestaande systemen - het leercontract en het deeltijds beroepssecundair - vervangen door het zogenaamde 'duaal leren'. Dat moet een volwaardig alternatief worden waar jongeren bewust voor kiezen, zoals in Duitsland. In sommige scholen lopen nu al proefprojecten. Wellicht kan het systeem in het schooljaar 2017-2018 worden uitgerold. "Dat is natuurlijk belangrijk", zegt Bothuyne. "Maar ondertussen moeten de huidige systemen de nodige aandacht blijven krijgen. Zeker in het geval van de leertijd is dringend actie nodig. Anders dreigt een van de pijlers van het nieuwe duaal leren verloren te gaan, voor het is opgestart." Bron: De Morgen, 02/01/2016 http://www.demorgen.be/binnenland/s...tract-b60144be/ Mening: Ik denk dat er nog wel andere redenen zijn waarom jongeren minder en minder kiezen voor leercontract of deeltijds onderwijs. Als je nog leerplichtig bent, heb je natuurlijk geen andere keuze, maar vaak zijn er jongeren die beginnen met deeltijds onderwijs maar het al snel opgeven omdat ze toch liever een volledige week gaan werken en de school beu zijn. Sommige jongeren denken ook vaak al een stap verder. Vinden ze nog wel makkelijk werk zonder hoger diploma? Zouden ze dan niet beter verder studeren? Zo denken ouders en hun kinderen steeds vaker. Het is tegenwoordig ook moeilijk om nog werk te vinden zonder hoger diploma en daarom blijven de meesten het gewone leertraject volgen. |
#2
|
|||
|
|||
Steeds minder jongeren kiezen voor leercontract
Net als Lore denk ik dat er meer redenen zijn waarom jongen minder kiezen voor een leercontract. Vroeger werd je al leerling met een leercontract aanzien als iemand die zijn vak kent en al ervaring heeft. Nu wordt dat zo niet meer bekeken. Spijtig, want het is nog steeds waar dat deze jongeren meestal een passie hebben voor het vak, waardoor ze graag gaan werken, maar ze leren niet graag en zitten niet graag achter de schoolbanken.
|
#3
|
|||
|
|||
Leerlingen met een leercontract worden vaak anders aangekeken. Ze durven vaak zelfs niet te zeggen aan vrienden en kennissen dat ze naar school gaan en tegelijkertijd werken met een leercontract. Het leercontract en het deeltijds onderwijs heeft een negatieve connotatie gekregen. Omstaanders bekijken de leerlingen vaak als onbekwaam of lui. Dit is heel jammer, want net zoals Laurence denk ik dat dit leerlingen zijn met een passie voor het vak. Voor de werkgever zijn zij vaak een enorme aanwinst. Uiteraard is de druk van een diploma de afgelopen jaren gegroeid. Het kan dan inderdaad ook zo zijn dat minder jongeren kiezen voor een leercontract, maar meerdere jongeren beslissen om het voltijds secundair onderwijs te volgen.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik vind dit zeer positief nieuws.
Ik denk dat veel jongeren dit zien als een gemakkelijke uitweg, ze moeten dan tenslotte veel minder naar school. Al denk ik dat vele zich mispakken aan het feit dat ze ook moeten gaan werken, het lijkt vaak rozengeur en maneschijn, maar dit is vaak niet zo. Vele zijn het niet gewoon dat ze drie dagen of meer in de week moeten gaan werken of ze zijn niet tevreden met het geld dat ze er maandelijks voor krijgen. Ook is het niet gemakkelijk om in deeltijds onderwijs werk te vinden, mijn vriend heeft zelf deeltijds onderwijs gevonden en is hier uiteindelijk mee gestopt omdat hij geen werk kon vinden. Hierdoor is heeft hij uiteindelijk het school verlaten zonder diploma. Hierdoor vind ik het zeer positief dat er minder leerlingen voor deeltijds onderwijs kiezen. Zelf ben ik hier geen voorstander van. Ik, als toekomstig PAV leerkracht zal dit ook altijd afraden als leerlingen mij hier over aanspreken omdat ik uit ervaring hierover kan spreken, aangezien ik dit van heel dichtbij gezien heb. |