|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Responsible Young Drivers brengen 1.700 feestvierders veilig thuis
De Responsible Young Drivers (RYD) hebben tijdens de afgelopen nieuwjaarsnacht 567 wagens, goed voor in totaal 1.701 feestvierders, veilig naar huis gebracht. Dat meldt de organisatie vrijdagochtend.
Het aantal vervoerde mensen lag wat hoger dan de voorbije jaren (een jaar geleden ging het bijvoorbeeld om bijna 1.500), maar dat is volgens Rubben Stassen van RYD toeval. ‘Het aantal oproepen en het aantal ingezette wagens lag niet hoger dan andere jaren, maar de ritten sloten dit keer toevallig beter op elkaar aan. Daardoor konden we meer oproepen aanvaarden en meer mensen naar huis brengen.’ Aan de 24ste RYD-nieuwjaarsactie namen van middernacht tot 6 uur ‘s ochtends ruim 250 RYD-vrijwilligers deel. Zij beschikten over tachtig wagens. Bij elke oproep gaan twee vrijwilligers ter plaatse. Eentje rijdt de feestvierders met hun eigen auto naar huis; de andere volgt in een RYD-wagen. De Responsible Young Drivers benadrukken net als elk jaar dat de nieuwjaarsactie een symbolische actie is, ‘een noodoplossing’, waarmee ze ‘iedereen de mogelijkheid willen geven het nieuwe jaar op een veilige manier in te zetten’. Tijdens de rest van het jaar rekenen de RYD naar eigen zeggen op het verantwoordelijkheidsgevoel van elke bestuurder. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160101_02044937 Eigen mening: Ik vind het zeer mooi wat de organisatie RYD doet. Iedereen raakt veilig thuis. Als ik met nieuwjaar niets te doen had, zou ik me hier ook wel voor willen inschrijven. Hoe minder ongevallen hoe beter. Natuurlijk is het nog steeds makkelijker om niet te drinken als je met de auto bent. Ik vrees er wel voor dat sommige mensen het niet meer als een 'noodoplossing' maar een makkelijke oplossing gaan zien. Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 1st January 2016 om 17:25. |
|
|||
|
|||
Ik heb dit altijd al een knap initiatief gevonden. Mensen die hun eigen feestjes aan de kant schuiven om andere mensen veilig thuis te brengen, dat verdient heel veel respect vind ik.
Onlangs kwam in het nieuws dat je rijbewijs ook afgenomen kan worden als je met de fiets rijdt. Met dat gegeven in je achterhoofd, zijn de Responsible Young Drivers nog meer nodig. Ik heb al een aantal mensen horen zeggen "Als je rijbewijs afgenomen kan worden als je met de fiets rijdt, kan je nog beter de auto nemen.", dat vind ik belachelijk. Mensen moeten inzien dat je een gevaar op de baan bent als je plaats neemt achter het stuur als je gedronken hebt. Anderzijds kan ik begrijpen dat ze gefrustreerd zijn. Je neemt dan al de moeite om met de fiets te rijden in plaats van met de auto, en dan kan je nog je rijbewijs verliezen. Ik sta persoonlijk ook niet achter dit idee. Maar mijn mening hieromtrent kan wel herzien worden als er een aparte regeling getroffen wordt. Ik kan me bijvoorbeeld wel vinden in een regel dat zegt dat je bijvoorbeeld nog tien pintjes gedronken mag hebben om met de fiets te rijden, maar meer niet. De pintjes moeten dan uiteraard wel omgezet worden in het aantal promille, want iedereen reageert hier namelijk anders op. |