actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Rusland
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th December 2015, 11:55
Celine.G*igorieff Celine.G*igorieff is offline
Registered User

NAVO waarschuwt Rusland met sturen radartoestellen

NAVO waarschuwt Rusland met sturen radartoestellen

De NAVO gaat AWACS-verkenningsvliegtuigen naar Turkije sturen. Dit heeft het Duitse ministerie van Defensie maandag bevestigd. Het sturen van de toestellen is deels een waarschuwing aan Rusland om het conflict met Turkije niet uit de hand te laten lopen. De AWACS-toestellen kunnen het luchtverkeer in een groot gebied in de gaten kunnen houden, tot in Syrië waar Rusland bombardeert.

De relatie tussen Moskou en Ankara is sinds november gespannen nadat twee Turkse F-16's een Russische Su-24 in het Turkse luchtruim hadden neergeschoten. De Russische president Poetin besloot binnen een dag de S-400, het modernste luchtverdedigingssysteem van Rusland, naar Syrië te sturen. Met dit raketsysteem kan elk gevechtsvliegtuig binnen een straal van 400 kilometer, van Zuid-Turkije tot Irak, door de Russen uit de lucht worden geschoten.

Poetin waarschuwt Turkije sindsdien dat het een hoge prijs zal betalen als het opnieuw een Russisch gevechtsvliegtuig wil neerhalen. Met de AWACS kunnen alle Russische toestellen in het Syrische luchtruim, de S-400-batterij en het Russische marineschip de Moskva voor de kust van Syrië continu in de gaten worden gehouden.

Het wordt nu lastiger voor de Russen, bij een nieuw conflict met Turkse F-16's, om zich dreigend op te stellen en 'wraak' te nemen voor het neerschieten van de Su-24.

Marineschip

De AWACS-radartoestellen maken onderdeel uit van een pakket maatregelen van de NAVO om lidstaat Turkije gerust te stellen
De AWACS-radartoestellen maken onderdeel uit van een pakket maatregelen van de NAVO om lidstaat Turkije gerust te stellen. Het plan is kortgeleden overeengekomen door het bondgenootschap.

Volgens het Duitse ministerie gaat het om een puur 'defensieve maatregel' en wordt op dit moment de planning gemaakt. Hoeveel toestellen er worden ingezet werd niet bekendgemaakt. Ook hoeveel manschappen worden ingezet is onduidelijk.

Naast de inzet van de AWACS-toestellen, wordt ook de militaire aanwezigheid van de NAVO in het Middellandse Zeegebied uitgebreid. Rusland heeft voor de kust van Syrië de Moskva geplaatst, dat deel uitmaakt van de Zwarte Zee-vloot. Het marineschip beschikt over S-300 Fort-raketten die vliegtuigen tot op 90 kilometer kunnen neerhalen.

De Turken moeten nu dus ook rekening houden met dit schip. Verder worden de Russische gevechtsvliegtuigen tijdens hun bombardementsmissies in Syrië, sinds het neerhalen van de Russische Su-24, beschermd door gevechtsvliegtuigen.

Bron: De Morgen (29/12/2015)
http://www.demorgen.be/buitenland/n...ellen-be63e036/

Mijn mening: Ik vind dat de laatste tijd alle spanningen hoog oplopen. Dit mede door de aanslagen in Parijs. Echter vind ik dat Rusland en Turkije zich koest moeten houden. Ze moeten samenwerken tegen IS. Ik zou niet willen dat er tussen deze twee landen ook nog een conflict ontstaat, hier komen alleen maar meer problemen van terwijl ik vind dat de focus nu op IS moet liggen. Hierdoor vind ik het goed dat de NAVO toestellen stuurt om Rusland te waarschuwen, te laten weten dat ze in de gaten gehouden worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:30.