|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Peeters bereikt akkoord over wet-Major
Er is een akkoord bereikt met de Europese Commissie over de modernisering van de organisatie van de havenarbeid in ons land. Dat meldt het kabinet van vicepremier Kris Peeters.
Europa dringt al jaren aan op een modernisering van de havenarbeid in België en dreigde met juridische stappen tegen ons land als dat niet zou gebeuren. De Commissie acht de wet-Major, die havenbedrijven verplicht om met erkende dokwerkers te werken in het havengebied, in strijd met de vrijheid van vestiging en werk. Gisteravond maakte Kris Peeters (CD&V), de minister van Werk, sneller dan verwacht een voorstel over aan Violeta Bulc, de Europese commissaris voor Transport. In het persbericht dat vrijdag een akkoord bevestigt, klinkt het dat het ‘een krachttoer’ was ‘om de havenarbeid in overleg met alle betrokkenen te moderniseren naar de verwachtingen van de EU’. Maar volgens Peeters werd ‘het onderste uit de kan’ gehaald. ‘Ik verdedig het ten volle.’ Het akkoord omhelst een actieplan tot modernisering van de organisatie van de havenarbeid in ons land. ‘Een onafwendbare modernisering van de manier waarop de havenarbeid in ons land is georganiseerd’, klinkt het. ‘De essentie van ons systeem van havenarbeid blijft evenwel behouden, met inbegrip van de wet-Major.’ Concurrentie voor 't Kot De verplichte erkenning die havenarbeiders nodig hebben om aan de slag te gaan zou blijven. De toekenning ervan, na een opleiding die onder meer de veiligheid van de havenarbeiders moet verzekeren, zou echter niet langer exclusief voorbehouden zijn aan het aanwervingslokaal in de haven - beter bekend als 't Kot. Ook andere organisaties zouden de nodige opleidingen kunnen aanbieden en erkenningen verstrekken. Dat opent bijvoorbeeld de deuren voor interimkantoren die op die manier havenarbeiders aan de slag zouden kunnen helpen. België heeft de tijd om het bereikte akkoord om te zetten tegen 1 juli 2016. De modernisering zal vervolgens stapsgewijs worden ingevoerd, gespreid voer 4 jaar. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151211_02016538 Eigen mening: De haven is zeer belangrijk voor de Belgische economie. Antwerpen is namelijk een vrij grote havenstad. Ik vind het dus goed dat de organisatie van de havenarbeid gemoderniseerd gaat worden. Dit moest ook wel gebeuren anders zou Europa juridische stappen gebruiken tegen België. De wet-Major verplicht de havenbedrijven om met erkende dokwerkers te werken in het havengebied. Dit is in strijd met de vrijheid van vestiging en werk. |