actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2015, 12:43
Brent L*mmelen Brent L*mmelen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Merksplas
Posts: 20
Klimaat kruipt in DNA van bedrijven

De klimaatverandering is voor veel bedrijven een corebusiness geworden. In Vlaanderen is twee derde van de bedrijven bezig met CO2-reductie.

MEER IN KLIMAATTOP IN PARIJS
Parijs trekt dag extra uit voor klimaatakkoord 08:09
Voorzitter stuurt klimaattop eerste nacht in 09/12
KLIMAATBLOG | De ideaalwereld van Fabius 09/12
Moeten de groeilanden ons klimaat redden? 09/12
Verhogen ministers inzet klimaattop naar 1,5 graden? 08/12
Marghem legt lat hoog voor Parijse deal 07/12
Klimaatgesprekken Parijs lopen ‘traag en chaotisch' 03/12
India smeedt 'zonnealliantie' met tropische landen 03/12
Nieuw compromis over klimaatdeal op tafel 02/12
De ondernemersfederatie Voka vroeg 1.000 bedrijfsleiders of ze de klimaatverandering als een probleem zien. De resultaten zijn duidelijk: twee op de drie bedrijven zien de klimaatverandering als een groot probleem, een op de vijf zelfs als het grootste probleem dat op ons afkomt. Slechts 7 procent vindt de opwarming van de aarde niets om je druk over te maken.
Nog opvallender: twee derde van de bedrijven is bezig met het verminderen van de CO2-uitstoot. Voor een op de drie is de klimaatverandering en CO2-reductie een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie. 60 procent van de bedrijven verwacht dankzij de technologie over tien jaar minder uit te stoten. De aandeelhouders en/of directie van het bedrijf zijn meestal de vragende partij om klimaatmaatregelen te nemen, niet zozeer de klant of het personeel.
Dat bedrijven bezig zijn met de klimaatverandering is ook in Parijs merkbaar. De voorzitster van de klimaatonderhandelingen voor de VN, Christiana Figueres, maakt een punt van de aanwezigheid van bedrijven en vindt hun input noodzakelijk.
Ondernemingen spreken in de marge van de klimaatconferentie een hartig mondje mee. Sommigen hopen met hun groene imago in de kijker te lopen. Dat ook energiebedrijven als Engie, het moederbedrijf van Electrabel, als sponsors voor de klimaattop optreden, schoot veel milieu-activisten in het verkeerde keelgat.
Druk zetten
Maar meer en meer bedrijven, waaronder grote multinationals, slaan zelf de hand aan de ploeg. Ze willen, net als de politici, hun bijdrage leveren aan de strijd tegen de klimaatverandering. Op die manier zetten de bedrijven druk op de onderhandelingen in Parijs.
Bedrijven willen graag weten waar de lat ligt op langere termijn: wordt het streefdoel een maximale opwarming van 1,5 of 2 graden? En zullen fossiele brandstoffen al tegen 2050 gebannen worden of een halve eeuw later? ‘We hebben voor het bedrijfsleven een duidelijk signaal nodig over de aanpak van de klimaatverandering op de langere termijn,’ erkende de eurocommissaris voor het Klimaat Miguel Arias Canete.
In Parijs maakten heel wat bedrijven inspanningen bekend om de CO2-uitstoot tegen 2020 te verminderen. Philips bijvoorbeeld wil in 2020 klimaatneutraal zijn. Dat wil zeggen: geen broeikasgassen meer uitstoten. Een groep van 25 institutionele investeerders met Allianz en het Nederlandse APB verbindt zich ertoe om de beleggingsportfolio met 600 miljard dollar geleidelijk te vergroenen door steenkool te bannen en in te zetten op hernieuwbare energie.
‘Je kan duurzaamheid perfect inbouwen in de economische logica. Ecologie en economie samenleggen, is een heilige graal.’ vindt Koen Bouckaert, vicevoorzitter strategie en bedrijfsontwikkeling bij Alpro. Unilever heeft die boodschap eveneens begrepen: het wil de bedrijfscijfers verdubbelen en tegelijk de ecologische voetafdruk tegen 2020 halveren.
Serieus engagement
Kellogg’s, Sony en Coca-Cola maken deel uit van een groep van 114 bedrijven die het niet enkel bij vrijwillige engagementen willen houden. Ze beloven een serieuze inspanning. Hun klimaatdoelstellingen worden wetenschappelijk opgemaakt, op basis van een schema dat door de VN is opgesteld en gekoppeld is aan strikte criteria. Samen stoten de 114 bedrijven jaarlijks 476 miljoen ton CO2 uit. Dat is evenveel als Zuid-Afrika en het equivalent van 125 steenkoolcentrales.
Voor Kellogg’s komt dat engagement er niet louter om ecologische redenen. Het bedrijf belooft 15 procent minder CO2-uit te stoten per ton geproduceerd voedsel tegen 2020.
Het computerbedrijf Dell belooft een halvering van de uitstoot tegen 2020. De energie-intensiteit van eigen producten daalt met 80 procent tegen 2020.
Van 10 op de 114 bedrijven zijn de klimaatdoelstellingen al aanvaard. Samen garanderen die tien de komende jaren een vermindering van de uitstoot van 800 miljoen ton CO2, zegt Koen Stuyck van WWF, dat mee dit project ondersteunt.
Een van de tien bedrijven is Thalys. Topvrouw Agnès Augier belooft 40 procent minder CO2-uitstoot tegen 2020, onder meer door het vergroenen van de energie. Maar de maatregelen gaan verder, tot en met wat in de bar wordt geserveerd: minder rood vlees en meer seizoensproducten van groene leveranciers.
Bedrijven focussen in hun klimaatinspanningen op minder en efficiënter energieverbruik, een ander transportbeleid en de aanpassing van hun industriële processen, afvalbeheersing en landbouw. Ze anticiperen ook op de veranderende voedings- en gedragspatronen van hun klanten en consumenten.
Toch blijkt de consument onvoldoende te beseffen welke impact hij kan hebben op de klimaatverandering, schrijven topman Bernard Deryckere van Alpro en Antoine Lebrun van WWF in een gezamenlijk opiniestuk. Ze wijzen op een studie die zegt dat 27 procent van de uitstoot van broeikasgassen door Franse gezinnen afkomstig is van hun voeding, voornamelijk als gevolg van de uitstoot van methaan - een broeikasgas - door de veeteelt. Voor gezinnen ligt de CO2-uitstoot hoger voor voeding dan voor transport of huisvesting.
HET CO2-PLAN VAN ALPRO
Hoe doen bedrijven dat: een bedrijfsstrategie opzetten tegen de klimaatverandering? Koen Bouckaert van Alpro legt het uit. ‘Als we de opwarming van de aarde willen beperken tot 2 graden Celcius, moet ons bedrijf 2.900 gigaton CO2 minder uitstoten in 2020. Ons CO2-budget bedraagt per eindproduct tussen 22 en 27 procent. We moeten voor elk product 3 procent per jaar minder uitstoot realiseren.’ Dat wordt behoorlijk moeilijk want het laaghangende fruit is al weg, merkt Bouckaert op, door investeringen in duurzaam energieverbruik, een eigen warmwaternetwerk en warmtekrachtkoppeling.
Alpro deed al sinds 2008 mee aan het Climate Savers Program van het WWF. ‘We slaagden erin om een sterke economische groei te koppelen aan een daling van de uitstoot met 39 procent voor elk eindproduct. We zullen nu dus significant moeten investeren.’ Dierlijke producten mijden heeft een tienmaal grotere impact dan onze fabrieken vergroenen, weet Bouckaert. ‘Maar we willen niet dat alle mensen vegetariër worden. Er is plaats voor dierlijke producten, maar in de omgekeerde verhouding van nu: een derde vlees, twee derde plantaardig.’

bron: http://www.tijd.be/dossier/klimaatt...1&ts=1449829808

eigen mening: De bedrijven lijden hieronder maar zij kunnen er ook zelf voor zeggen dat de opwarming van de aarde op z'n minst trager verloopt. De impact van het klimaat is ook niet alleen merkbaar in de bedrijven maar in de hele wereld in het algemeen. Dat energiebedrijven in de klimaattop naar voor komen als sponsors begrijp ik ook niet echt omdat zij toch grotendeels verantwoordelijk zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.