|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
In 2018 gaat bijna één op twee reclamedollars naar tv en video
In 2018 gaat bijna één op twee reclamedollars naar tv en video.
In het jaar 2018 zal de tv niet langer het belangrijkste reclamemedium zijn, voorspelt het mediabureau ZenithOptimedia in zijn nieuwe wereldwijde vooruitzichten. Televisie haalt vandaag wereldwijd 38% van alle advertentiebudgetten binnen. Al decennia is tv het belangrijkste medium waarmee adverteerders hun boodschap aan consumenten proberen te slijten. Maar tv is al enkele jaren over zijn hoogtepunt heen, zegt ZenithOptimedia. Tegen 2018 zou het aandeel in de reclamekoek terugvallen tot 34,8%. Tel je televisie en online video samen, dan blijft audiovisuele reclame wel de dominante reclamevorm. In 2010 ging het om 44,1% van de budgetten, dit jaar is dat al 48,4% en in 2018 zou het gezamenlijke aandeel 48,9% bereiken. De opmars van internetreclame zal bijna volledig voor rekening komen van advertenties op mobiele toestellen. Die zullen in 2018 voor het eerst meer budgetten aantrekken dan advertenties op desktopcomputers, aldus het bureau. Mobiele advertentie zal in zijn eentje bijna alle groei van de advertentiebudgetten aandrijven, voorspelt ZenithOptimedia. Van elke extra dollar die naar reclame gaat, zal er liefst 87 cent naar mobiele reclame gaan. De mobiele budgetten zullen metgemiddeld 32% per jaar groeien tussen 2015 en 2018. Desktopreclame bereikt volgens het bureau zijn piek in 2017, om in 2018 lichtjes terug te vallen tot 113 miljard dollar. Reclame op smartphones en tablets is dit jaar goed voor een omzet van zowat 50 miljard dollar. De komende drie jaar zal dat bedrag ruim verdubbelen tot 114 miljard dollar. Alleen televisie zal in 2018 een nog groter deel van de reclamekoek naar zich toe halen: 215 miljard dollar, wat evenwel slechts een bescheiden groei inhoudt tegenover de 206 miljard van dit jaar. Enkele andere prognoses: De totale reclamemarkt zal net als de voorbije jaren blijven groeien met 4 à 5% per jaar. Voor volgend jaar wordt een toename met 4,7% voorspeld, dankzij de combinatie van Amerikaanse verkiezingen, Olympische Spelen en het EK Voetbal. Programmatic advertising –geautomatiseerde online reclame – is dit jaar al goed voor 53% van alle digitale display-advertentie. Volgend jaar wordt dat al 60%. In 2012 was het amper 12%. Er gloort een streepje licht aan de horizon voor de geplaagde magazine-uitgevers. De printadvertentie blijft onder druk staan, maar dankzij de toenemende inkomsten uit hun digitale edities zouden de Amerikaanse magazine-uitgevers volgend jaar toch 1,8% meer inkomsten boeken. De reclame-uitgaven nemen minder snel toe in de BRIC-landen, met uitzondering van India. Samen met Indonesië en de Filipijnen is dat land een ‘hotspot’ voor de reclamemarkt, klinkt het. Het zijn de enige landen met een verwachte groei met dubbele cijfers. Bron: 07 december 2015 18:00 http://www.tijd.be/ondernemen/media...707462-3133.art Mening: Ik verschiet er helemaal niet van dat deze evolutie zich voordoet. Je ziet de evolutie in het aanbod van de online reclame heel goed. Enkele jaren geleden begon Youtube met advertenties te plaatsen op hun video’s. Vandaag de dag kan je geen video meer afspelen of je moet eerst een stukje reclame kijken. Je ziet dan ook in het artikel dat onze smartphones en tablets zeer populair aan het worden zijn. We kunnen er natuurlijk ook meer en meer mee. Dus het klinkt helemaal niet onlogisch dat de desktop meer en meer vervangen wordt door smartphone en/of tablet. Natuurlijk komt door deze digitale evolutie de printadvertientie onder druk te staan. Ik begrijp wel dat de magazine uitgevers hier zich zorgen om maken, maar ik ben er zeker van dat de papieren bronnen zoals tijdschriften ooit zullen verdwijnen. Al zal het aandeel voor reclame op papier uiteraard niet veel meer toenemen, maar eerder dalen. Ik verschiet er wel van dat landen als India, Indonesië en de Filipijnen zo’n grote groei hebben in hun reclame-uitgaven. Ik zie niet direct in waarom men hier opeens veel meer wil gaan investeren in reclame. |