|
#1
|
|||
|
|||
Geen kerstexamens meer?
Sommige scholen overwegen de kerstexamens bijna volledig af te schaffen. Enkel voor de hoofdvakken zou er nog een examen zijn voor de kerstvakantie, voor de andere vakken komt er dan een permanente evaluatie. Volgens de scholen biedt dat twee voordelen: de leerlingen hebben minder stress en de leerkrachten kunnen langer lesgeven.
mening: Het is een goed dat sommige scholen het overwegen, want zoals hier staat zal er dan minder stress zijn en kunnen de leerkrachten langer lesgeven. Ik denk dat hier nog andere voordelen bij komen. Als de leerlingen dan toch minder examens hebben met kerst, kunnen ze meer leren voor een bepaald vak en halen ze daar misschien ook betere punten op. Ook moeten de leerlingen door het jaar beter hun best doen voor verschillende vakken zoals aardrijkskunde en geschiedenis. Hier krijgen ze dan enkel een permanente evaluatie en zullen ze het dus niet van hun examens moeten hebben. Dit zal de leerlingen ook wel stimuleren om door het jaar meer te werken voor school. Als ze het dan nog laten afweten met hun taken of testen zijn ze gewoon gebuisd en kunnen ze dit niet meer ophalen met de examens. Het is een heel goed idee en vind dat alle scholen dit moeten gaan toepassen. bron: http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...mens-meer.dhtml |
#2
|
|||
|
|||
Geen kerstexamens meer?
Ik vind dit een zeer goede zaak. In mijn oude school waren er in de derde graad al enkel examens van de hoofdvakken tijdens de eerste examenperiode. Ik vond dit een zeer goede methode. Dit zorgde inderdaad voor minder stress. Het nadeel bij ons was wel dat we dan tijdens de tweede stageperiode alles in één keer moesten leren. Dit zorgde ervoor dat we goed werden voorbereid op grote examens als in de hoge school. Natuurlijk zorgde dit dan wel weer voor stress. Toch vond ik dit een goede methode. Ik vind het echter wel nodig dat er nog een examen komt van deze andere vakken. Dit omdat je goed moet kunnen evalueren of de leerlingen deze goed doen. Het belang van deze vakken mag echter niet onderschat worden.
|
#3
|
|||
|
|||
Geen kerstexamens meer?
Ik vind dit, tegenstaand tot de onderstaande meningen, geen goed idee. Hierdoor gaan de leerlingen volgens mij minder gemotiveerd in de les zitten. Ze denken dat het examen pas op het einde van het jaar is dus dat ze nog veel tijd hebben om grondig te studeren. Volgens mij gaan ze minder goed scoren op de permanente evaluatie waardoor ze op het einde van het jaar pas zullen inzien dat niet alles meer op te halen is.
Wat die permanente evaluatie betreft vind ik het wel zeer goed dat dit nog vaker gedaan wordt. Ik weet bijvoorbeeld dat toen ik in het secundair onderwijs zat er bij sommige vakken te weinig evaluatie was. Wanneer je dan een slecht punt had voor één test resulteerde dit in een slecht eindcijfer. Geen kerstexamens zou de leerlingen minder stress moeten geven. Dit is voor mij zeker niet goed. Wanneer je gaat zien hoe hard deze wereld is moet je toch zeer stressbestendig zijn. Dit moet je leren in het lager maar vooral in het secundair onderwijs. Als men de stress bij de leerlingen wil verlagen kan men hier beter in de school meer op inspelen. Het organiseren van cursussen of lessen over stressbestendigheid zou hiervoor een optie zijn. Ik denk dus dat dit voor de leerlingen geen goede zaak zal zijn. Door het wegvallen van de kerstexamens zullen ze het volgens mij moeilijker krijgen in hun latere carrière. |