|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Finland denkt aan basisinkomen: "Iedereen 800 euro per maand, geen uitkeringen meer"
Finland denkt aan basisinkomen: "Iedereen 800 euro per maand, geen uitkeringen meer"
De Finse overheid wil elke burger een basisinkomen van 800 euro per maand geven. Daar staat tegenover dat alle andere uitkeringen worden geschrapt. Bij een rondvraag in opdracht van het agentschap dat het voorstel lanceert, het Finse instituut voor sociale zekerheid, sprak 69 procent van de Finnen zich uit voor de maatregel. Werkloosheidsuitkeringen lopen de spuigaten uit. Nog nooit waren er zo veel werklozen: 10 procent van de beroepsbevolking. "Dit basisinkomen voor iedereen zorgt ervoor dat het systeem van sociale zekerheid versimpeld wordt", zegt premier Juha Sipila. Het voorstel zou de Finse regering 52 miljard euro per jaar kosten. De Finnen die al reikhalzend uitkijken naar het maandelijkse cadeautje van 800 euro belastingvrij, moeten nog wel even geduld hebben. Pas in november volgend jaar wordt er een besluit over genomen, meldt persbureau Bloomberg. Experimenten in Nederland Ook in Nederland zijn er gemeentes die experimenteren met een basisinkomen voor mensen in de bijstand. Tegenstanders van het basisinkomen - onder wie premier Rutte - vrezen dat mensen er lui van zouden worden en dat de herverdeeleffecten te groot zijn. Dankzij een crowdfundactie kreeg Groninger Frans Kerver in juli als eerste Nederlander een basisinkomen. Hij is erg enthousiast, vertelde hij aan RTL Z: "Het is heel prettig om niet meer te hoeven jagen op geld. Ik heb een bepaalde zekerheid gekregen." Volgend jaar gaat ook in Utrecht een pilootproject van start. Bron: DM, 07/12/2015 Link: http://www.demorgen.be/buitenland/f...-meer-bea11a6c/ Mening: Wat Juha Sipila zegt, dat het basisinkomen van 800 euro per maand het systeem van de sociale zekerheid versimpeld, vind ik zeker een goede uitspraak. Mensen die het moeilijk hebben met werk zoeken hebben toch een financiële steun, maar ik vind wel dat er ook mensen gaan zijn die van dat basisinkomen gebruik gaan maken. Dus wat premier Rutte aanhaalt, dat hij vreest dat sommige mensen van dat basisinkomen lui zullen worden, is eveneens een goede uitspraak. Dus wat ik hieruit kan besluiten is dat er aan het systeem van een basisinkomen nog wat gesleuteld moet worden. |