|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Forse stijging leerlingen in onthaalklassen voor nieuwkomers
01/12/2015
Door de grote stijging van het aantal asielzoekers in ons land is er dit schooljaar een verhoogde instroom van het aantal anderstalige nieuwkomers in het onderwijs. In het katholiek secundair onderwijs alleen al kwamen er tussen 1 september en 1 december 500 anderstalige nieuwkomers bij. Sommige scholen moeten ook voor de eerste keer een OKAN-klas (onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers) organiseren. De scholen kunnen de vraag nog nét bolwerken, valt te horen bij de onderwijskoepels. Het Katholiek Onderwijs, dat 22 scholen heeft waar OKAN-onderwijs wordt aangeboden, zag het aantal anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs in drie maanden stijgen met 500 leerlingen: van 875 leerlingen op 1 september naar 1.375 vandaag. "Op dit moment is het nog geen probleem om leerkrachten te vinden om in OKAN les te geven maar ik vermoed dat dit binnen drie of vier maanden wel zal opdrogen", zegt Ann Devos van het Katholiek Onderwijs. "Ook plaats kan een probleem worden. Er zijn scholen die nu extra vestigingsplaatsen openen in andere scholen van de scholengemeenschap, dus daar zit nog wel een beetje rek op. Maar het is afwachten." In sommige scholen is het maximumaantal al bereikt. Zo heeft Maris Stella Sint-Agnes in Borgerhout een inschrijvingsstop ingevoerd omdat de klassen vol zitten en opent het Technicum Sint-Truiden een bijkomende vestigingsplaats in Gingelom. Ook GO! voelt de toename Ook in het GO!, het vroegere gemeenschapsonderwijs is de stijging duidelijk voelbaar. In september waren er 737 OKAN-leerlingen in het secundair onderwijs. Vandaag, op 1 december blijkt het aantal al met 345 te zijn gestegen. Cijfers voor het basisonderwijs zijn er vooralsnog niet. Het departement Onderwijs telde op 1 oktober 1.743 anderstalige nieuwkomers in het lager onderwijs, 219 meer dan op 1 oktober vorig jaar. Meeste leerlingen verblijven in asielcentra Door het hoge aantal nieuwe asielzoekers, kunnen niet alle gezinnen doorstromen naar lokale opvanginitiatieven en verblijven sommige van de kinderen nog in asielcentra. In Vlaanderen gaat het om 141 kleuters, 233 lagereschoolkinderen en 574 12- tot 15-jarigen. Omdat de overheid wettelijk verplicht is om binnen de 60 dagen onderwijs aan te bieden, gaan heel wat kinderen uit asielcentra in de buurt naar school. Het zijn dan ook vooral scholen in de buurt van asielcentra die de toename van OKAN-leerlingen voelen. Het gaat om voorlopige cijfers, de vluchtelingenstroom is geen statisch gegeven. Ook kinderen jonger dan 5 jaar komen voorlopig niet in aanmerking voor OKAN-onderwijs. bron: De Redactie Eigen mening: Het heeft zo z'n voor en nadelen. Meer asielzoekers betekent meer scholieren, meer scholieren betekend grotere klassen,meer volle klassen leidt na verloop van tijd tot nieuwe scholen. Voor beginnende leerkrachten is dit een goede zaak. Als er echt meer leerlingen zijn zal er ook nood zijn aan nieuwe jobs. Misschien hebben de vluchtelingen uit Syrië hier onrechtstreeks iets met te maken. Ik vind dat iedereen recht heeft op onderwijs. Kinderen die nu nog in asielcentrums verblijven moeten ook de kans krijgen om naar school te gaan. Voor mij persoonlijk is dit een positieve boodschap en een oproep naar meer tewerkstelling van leerkrachten. |
#2
|
|||
|
|||
Onderwijs is een basisrecht en persoonlijk vind ik dat Vlaanderen hier op dit vlak zeker niet slecht bezig is. OKAN is een goed initiatief dat zorgt dat de jongeren (aangezien het vanaf 12 jaar is) Nederlands leren maar ook op andere vlakken niet achterop geraken. Zeker het feit dat de focus niet enkel op Nederlands ligt, is positief. Niet dat Nederlands niet prioritair is, maar het is ook belangrijk om de anderstalige jongeren afwisseling te bezorgen om te voorkomen dat ze door verveling niet schoolmoe worden. Ook vind ik dat de vele scholen die een of meerdere OKAN-klasjes willen opvangen zeker niet vergeten mogen worden. Voor hen is dit vaak minder voor de hand liggend dan je zou verwachten. De anderstalige leerlingen hebben in het begin vaak wat moeite met het volgen van die regels van de school waar hun OKAN-klas gevestigd is en het is dan aan de school om geduld te hebben met deze leerlingen. Uiteindelijk is het dus voor beide partijen een beetje geven en nemen.
Wat er wordt gezegd over de meer jobs, daar twijfel ik zelf een beetje over. Ik vrees dat er sneller te grote klassen gaan gevormd worden dan dat er meer leerkrachten aangenomen worden aangezien het geld er hier wel voor moet zijn. Ik zeg wel 'ik denk' want ik ben natuurlijk geen expert met kennis van zaken maar ik vrees toch een beetje dat dit het geval gaat zijn. |
#3
|
|||
|
|||
Het aantal anderstaligen nieuwkomers stijgt snel nu de vluchtelingenstroom een echt hoogtepunt bereikt. We willen deze OKAN'ers graag allemaal het (aan)gepaste onderwijs bieden. Toch kunnen we niet van de scholen verwachten dat ze vijftig nieuwe plaatsen kunnen creëeren op twee maanden voor deze leerlingen met extra noden. Dat is namelijk wat de school voor anderstalige nieuwkomers in Turnhout nu moet verwezenlijken. Ik hoop echter dat deze school de middelen krijgt die ze nodig heeft om aan zoveel mogelijk noden van de leerlingen tegemoet te komen. Onderwijs is namelijk zeer belangrijk voor deze kwetsbare groep. Ten eerste leren ze het broodnodige Nederlands en ten tweede is dit een eerste stap richting integratie en sociaal contact.
|