|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Airbus laadt passagiers in vliegtuig ‘met open dak’
Airbus laadt passagiers in vliegtuig ‘met open dak’
Vliegtuigbouwer Airbus heeft een patent gekregen op een spectaculair nieuw systeem om passagiers aan boord te laten komen. Reizigers nemen in de terminal al plaats in de cabine, die nadien als een container met een hydraulische lift op het onderstel van het vliegtuig wordt geplaatst. Vliegtuigfabrikanten zoeken al vele jaren naar een manier om sneller de passagiers in en uit het vliegtuig te krijgen. Immers, elk uur dat een actief vliegtuig tussen twee vluchten in aan de grond staat, kost de luchtvaartmaatschappij 1.400 euro. Delta Air Lines voerde eerder dit jaar al de mogelijkheid in om de handbagage vooraf in te laden, zodat geen tijd wordt verloren in het gewriemel om handtassen een plekje te geven in de laadvakken boven de zetels. Airbus pakt nu uit met een totaal nieuw concept om passagiers te laten in- en uitstappen. Daarvoor werden nieuwe vliegtuigen ontworpen met een compleet verwijderbare passagiersruimte. Reizigers nemen hun zitje al in op de terminal en wachten tot het vliegtuig “met open dak” onder de cabine parkeert. Hydraulische lift De hele cabine wordt dan met een hydraulische lift op het vliegtuig gezet, precies zoals een container in een schip wordt geladen. Na de landing gebeurt de omgekeerde beweging en wordt de cabine uit het toestel gehesen terwijl de volgende lading passagiers al klaarzit in een tweede cabine. Airbus had het design al twee jaar geleden uitgedacht maar heeft pas nu een Amerikaans patent op de uitvinding gekregen. Bron:http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151128_01994997?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding Eigen mening: De vliegtuigindustrie blijft mij verbazen met hun indrukwekkende ideën om het reizen confortabeler en goedkoper te maken. Maar dit idee blaast mij omver! Dit is iets dat totaal buiten mijn verbeelding springt en hoewel ik veel interesse heb in deze industrie heb ik dit nog nooit eerder gezien of zelfs aan gedacht. Ik denk dat dit inderdaad een goede oplossing zou zijn om het luchtverkeer vlotter te doen verlopen al heb ik wel mijn twijfels over de veiligheid en de haalbaarheid van dit project. Ik denk ook dat wanneer dit effectief op de markt komt, ook luchthavens grote veranderingen moeten ondergaan. Een zeer ingenieus plan dus. Laatst aangepast door simon.s*olders : 29th November 2015 om 13:20. |
#2
|
||||
|
||||
Net zoals simon.s*olders vind ook ik dit systeem heel ingenieus. Zelf ik er zeker geen twijfels bij wat dit systeem betreft en wat het zal besparen qua tijd en dus geld. Natuurlijk moeten er dan nieuwe vliegtuigen gemaakt worden wat veel geld kost, maar dan zullen hoogstwaarschijnlijk ook oude vliegtuigen verkocht worden wat dat aankoopbedrag al een beetje compenseert. Niet enkel nieuwe vliegtuigen moeten echter aangeschaft worden, ook de terminals zullen aanpassingen moeten ondergaan wat op zijn beurt ook weer geld kost en misschien ook tijdelijk ervoor zal zorgen dat er in de beginjaren misschien zelfs nog langere wachttijden zullen zijn. Al bij al als vliegtuigmaatschappijen echt zoveel geld verliezen door een vliegtuig actief tussen 2 vluchten op de grond te laten staan, zal er uiteindelijk wel winst met dit nieuwe systeem gemaakt worden. Maar volgens mij zal dat wel enkele jaren duren vooraleer dat merkbaar is voor de maatschappijen. Wat reizigers betreft denk ik dat zij zeker aangenaam verrast zullen zijn over de nieuwe hydraulische liften. Het is dan natuurlijk wel echter hopen dat er niet al te veel technische fouten optreden, zeker in de beginjaren vrees ik hiervoor.
|
#3
|
|||
|
|||
Het nieuwe systeem klinkt enorm indrukwekkend. Hydraulische liften, rechtstreeks instappen aan de terminal. Het idee dat we minder lang moeten wachten vind ik schitterend. Ik heb echter mijn bedenkingen bij heel het gebeuren. In de tijd dat een vliegtuig aan de grond staat tussen twee vluchten worden er een aantal belangrijke zaken uitgevoerd. Het vliegtuig wordt proper gemaakt en er volgt een technische controle.
Het schoonmaken van het vliegtuig is in se geen probleem. De ene cabine wordt uitgeladen terwijl een andere cabine wordt ingeladen. Tijd genoeg om de eerste cabine schoon te maken voor de volgende vlucht. De technische controle is echter een andere zaak. De vliegtuigmaatschappijen moeten regelmatig routinecontroles uitvoeren om technische mankementen vroeg genoeg op te sporen. Uiteraard is het niet nodig uit te leggen waarom deze controles nodig zijn, denk maar aan het vliegtuig van Singapore Airlines dat tijdens een routinecontrole door het landingsgesteld zakte. http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...-controle.dhtml Laten we hopen dat kwaliteit en veiligheid niet zullen wijken voor kwantiteit en winst. |