|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Zo willen Belgen de verkeersveiligheid verhogen
Een vereenvoudiging van de wegcode en het gebruik van nieuwe technologieën, bijvoorbeeld de installatie van een zwarte doos, kunnen mee bijdragen tot een terugdringing van het aantal verkeersdoden. Dat werd gezegd tijdens debatavonden die het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft georganiseerd naar aanleiding van de oproep van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR).
Galant lanceerde een maand geleden een oproep, waarin ze burgers vroeg ideeën voor een betere verkeersveiligheid te formuleren. Uiteindelijk hebben bijna 7.000 mensen daar gehoor aan gegeven, een deel van hen werd uitgenodigd op de debatavonden bij het BIVV. Zwarte doos Tijdens die debatten bleken veel mensen gewonnen te zijn voor het gebruik van nieuwe technologieën. Zo wordt er onder meer gedacht aan de installatie van een soort van zwarte doos in elke wagen, om het rijgedrag te registreren. Ook technologieën die het de bestuurder makkelijker maken, zoals automatische remsystemen en parkeersensoren, kennen heel wat voorstanders. Beter leesbaar Verder wordt gepleit voor een vereenvoudiging van de wegcode. De deelnemers aan de debatten pleiten ervoor de tekst beter te structureren en formuleren, zodat die leesbaar is voor iedereen. Een inhoudelijke aanpassing van de wegcode wordt niet nodig geacht. Tot slot wordt er gepleit voor een verhoging van het aantal controles en voor een efficiëntere strafuitvoering. Ook hier kunnen technologische hulpmiddelen, zoals een alcoholslot, een rol spelen, zo klinkt het. Er wordt wel benadrukt dat geen enkele van die maatregelen zin zal hebben zolang weggebruikers zich roekeloos blijven gedragen. De conclusies van de debatten vormen de basis van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid, die op 15 december plaatsvindt. Het is de bedoeling dat er die dag nieuwe maatregelen worden aangekondigd. Mijn mening: Ik vind het goed dat er aan gewone burgers werd gevraagd om hun mening te geven over de verkeersveiligheid. Er vallen nog steeds veel dodelijke verkeersslachtoffers, maar volgens mij is het aantal dodelijke slachtoffers fors gedaald sinds 1995. Het voorstel voor meer technologie in de wagen lijkt mij moeilijk haalbaar voor iedereen omdat het voor sommige bestuurders te dure aanpassingen zijn. Er zou dus een financiële bijdrage van de regering geleverd moeten worden zodat iedereen een verkeersveilige auto kan betalen. Bron: www.standaard.be |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind het goed dat de burgers mee mogen debatteren over dit onderwerp. Door nieuwe technologieën aan te schaffen, gaat de kostprijs van de wagen ook weer omhoog. Niet iedereen kan dit zomaar betalen.
Naar mijn mening moet Vlaanderen in de begroting meer budget voorzien voor wegenonderhoud. Vele ongevallen hebben te maken met infrastructuur. Zeker voor fietsers is een slechte staat van het wegdek een grote valkuil, maar ook automobilisten lijden hieronder. Ik denk dat we hierbij vooral moeten kijken naar de gewestwegen, gemeentewegen, fiets- en voetpaden. Bovendien kan men door ingrepen te doen aan de wegeninfrastructuur, bv. snelheidsremmende maatregelen, veilige oversteekplaatsen of vrijliggende fietspaden, de kans op ongevallen verminderen. |