|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Lagere verzekeringspremie voor wie zijn rijgedrag laat registreren
De verzekeringswereld gaat voor het eerst in ons land een systeem invoeren waarbij een elektronisch apparaat het rijgedrag van chauffeurs registreert. Op basis daarvan kunnen bestuurders een lagere verzekeringspremie krijgen. Maar wat met de privacy?
Met de hulp van een soort usb-stick die wordt aangesloten op het elektronische systeem van een auto kunnen verzekeraars het rijgedrag van een chauffeur heel nauwgezet registreren. Hoe snel u rijdt, hoe bruusk u remt, waar u rijdt, op welke manier u bochten neemt, of u uw richtingaanwijzers correct gebruikt, hoe vaak u claxonneert: alles kan worden vastgelegd. Voorwaarde is uiteraard dat u toestemming geeft. Om het gebruik van zo'n systeem aan te moedigen, voorzien Baloise en Corona Direct een beloning. Bij Baloise is dat een bescheiden toegift als een goedkopere tankbeurt, kortingen of goodies. Corona Direct gaat verder en wil het mechanisme koppelen aan de hoogte van de verzekeringspremie. Hoe veiliger de rijstijl, hoe lager de premie. "Op basis van gegevens die we verzamelen, kunnen we een profiel opmaken van de chauffeur en de hoogte van de premie bepalen", zegt Philippe Neyt van Corona Direct. Volgens Baloise, dat een proefproject uitvoerde bij honderd auto's, leidt het plaatsen van het toestel ook tot veiliger rijgedrag. Dat zou het belangrijkste opzet zijn: minder ongevallen. Ethias is eveneens aan het bekijken of het een dergelijk systeem kan invoeren. "Dit is de manier om verzekeringen op maat te maken. We weten alleen nog niet wanneer we dit zullen introduceren", klinkt het. Ethias verzekert zowat 650.000 automobilisten, Baloise 600.000, Corona Direct 100.000. Dat is samen zowat een zesde van het aantal ingeschreven voertuigen in ons land. Andere maatschappijen, zoals KBC en Touring, hebben nog geen plannen om een dergelijk systeem in te voeren. Eigen mening: Ik kan me goed voorstellen dat mensen door het systeem veiliger zullen gaan rijden. Men heeft het besef dat ze in de gaten worden gehouden en dat bepaald de verandering van de rijstijl denk ik. Wat betreft de privacy is dit inderdaad niet meer van toepassing met die systeem. Maar ik denk dat zowel Baloise en Corona alleen gericht zijn op de cijfers en resultaten niet naar waar de persoon heen rijdt. Bron: De Morgen 13/11/2015 |