actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2015, 10:06
Sarah.T*ijs Sarah.T*ijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 72
‘De weg naar volledige inclusie is nog lang’

‘De weg naar volledige inclusie is nog lang’

‘Ik help vooral de leerkracht, niet de leerling’, zegt Tine Decapmaker van het GO-onderwijs. De West-Vlaamse begeleidt sinds kort leerkrachten die voor het eerst een kind met beperkingen in de klas ontvangen.

Niet zozeer de leerlingen helpen, maar de leerkrachten versterken in hun functie, zo ziet Tine Decapmaker haar nieuwe rol. De West-Vlaamse valt onder de prewaarborgregeling, die in het licht van het M-decreet middelen en personeel verschuift van het bijzonder naar het gewoon onderwijs, om daar de groeiende noden op te vangen.

Het gaat om een nieuwe functie. ‘Ik werd samen met zes anderen gekozen. Ons team kan zowel buigen op leerkrachten met ervaring in de klas, als op paramedici zoals logopedisten en orthopedagogen. In totaal gaan we acht scholen in en rond Roeselare begeleiden.’

‘Wat ik ga doen? Leerkrachten helpen die een inclusiekind krijgen in de klas. Niet door hen te bestoken met tips en te zeggen hoe het moet, maar door samen te kijken wat kan. Om het concreet te maken: hoe zit het bijvoorbeeld met de leerplannen? Moet een zorgleerling op het einde van het jaar ook alles kunnen wat een ander kan?’ Of leerkrachten wel open staan voor hulp van buitenaf? ‘Veranderingen roepen altijd veel weerstand op. Daarom dat het team van het begin duidelijk inzette op communicatie. De scholengemeenschap weet wie we zijn, wat we doen, wat we kunnen en ook wat we niet kunnen. Dat is belangrijk.’

‘Op het einde van het jaar volgt een eerste evaluatie’, zegt Decapmaker. ‘ De weg naar volledige inclusie is nog lang, maar dit zijn belangrijke kleine stapjes.’

Bron: DS, 16/11/2015
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151115_01971764

Mening: Het idee is dat ze in gewoon onderwijs mensen inzetten die in een klasje terecht komen met een leerling met beperkte leermogelijkheden. Het idee is op zich goed, maar uiteindelijk kan deze leerkracht ook voor een volledig klasje met leerbeperkingen staan. Als men met twee leerkrachten voor een klas staan wordt het veel te complex en het wordt het misschien ook moeilijk voor de leerlingen om goed te kunnen volgen tijden de les. Tijdens de lesvoorbereidingen moeten die twee leerkrachten altijd samenwerken, dat is niet altijd handig want je zit dan met meerdere meningen. Ik denk niet dat dit tot een goed resultaat zal komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.