|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
“Chinese ondervragers folteren en intimideren nog steeds”
Artikel:
In een nieuw rapport van Amnesty International staat dat China nog steeds op grote schaal “middeleeuwse martelpraktijken” uitvoert en “advocaten systematisch onder druk zet”. Om de wanpraktijken te bewijzen, bundelde de mensenrechtenorganisatie 40 getuigenissen. “Ik werd vastgebonden op een tijgerbank. Ik zat rechtop en mijn benen werden strak vastgebonden op een plank. Naarmate het verhoor vorderde, legden de ondervragers steeds meer stenen onder mijn voeten, waardoor mijn benen naar achteren werden geduwd. De pijn was ondraaglijk.” “99 dagen lang heeft de Chinese politie mij vastgehouden. Ik werd zo’n 200 keer verhoord door tien veiligheidsagenten. Mijn polsen waren achter mijn rug vastgebonden. Mijn handen waren opgezwollen en ik had zoveel pijn dat ik niet langer wilde leven. De agenten trokken de hele tijd de handboeien nog strakker aan en dan schreeuwde ik het uit.” Het zijn slechts twee van de veertig getuigenissen die Amnesty International naar buiten brengt in het rapport ‘No End in Sight’ , dat de correctheid van het Chinese strafrechtsysteem zwaar op de korrel neemt. Volgens Amnesty worden bekentenissen systematisch afgedwongen met marteling en mishandeling. Advocaten die daarvoor klacht indienen, worden vaak bedreigd en lastiggevallen - of zelfs gevangengezet en gemarteld. “Chinese ondervragers martelen en intimideren nog steeds”, klinkt het. Advocaten in heel China vertelden Amnesty over de repercussies waarmee ze te maken krijgen wanneer ze het proberen op te nemen tegen wetshandhavers. Nieuwe bepalingen in het rechtssysteem die moeten voorkomen dat mensen onterecht worden veroordeeld op basis van gedwongen bekentenissen, kunnen volgens advocaten makkelijk worden omzeild door politieagenten, aanklagers en andere gezagsdragers. Chinese juridisch experts schatten dat minder dan 20 procent van alle strafrechtelijke verdachten rechtsbijstand hebben. “Iedereen die foltert, wordt gestraft” Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken ontkent donderdagmiddag de bevindingen in het rapport van Amnesty International. Volgens de woordvoerder is er zeker geen sprake van grootschalige folterpraktijken en wordt in heel het land gerechtigheid nagestreefd. “China is een land dat geleid wordt door de wet”, zei hij. “Bekentenissen afdwingen door marteling is expliciet verboden door de Chinese wet. Iedereen die foltert tijdens een verhoor wordt gestraft.” eigen mening: Ik geloof niet dat de 40 getuigenissen zouden liegen over dit. En ik vind het ongelofelijk schandalig dat dit nog gebeurt. Zoals men in dit artikel al zei leidt dit tot gedwongen bekentenissen, van mensen die er misschien helemaal niets mee te maken hebben. Als men een goed rechts- en onderzoekssysteem heeft dan kan men de dader ook vinden, wat men hier doet lijkt hard op luiigheid van de politie. Dat zelfs advocaten gedwongen worden mee te spelen is heel erg. Waar is de eerlijkheid in dit gebeuren tegenover de mensen? Bron: internet (http://www.gva.be/cnt/dmf20151112_0...eren-nog-steeds) datum: 12/11/ 2015 om 16:40 Laatst aangepast door Joël.vxngorp : 12th November 2015 om 17:57. |