|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
TreinTramBus: ‘Nieuwe dienstregeling NMBS blijft voor verbetering vatbaar’
TreinTramBus: ‘Nieuwe dienstregeling NMBS blijft voor verbetering vatbaar’
Reizigersvereniging TreinTramBus ziet vooral in en rond Brussel significante verbeteringen in de nieuwe dienstregeling die de NMBS donderdag bekendmaakte. Ook de lancering van een herkenbaar voorstedelijk spooraanbod (zogenaamde ‘S-net’) is positief. ‘Elders in het land zijn de aanpassingen beperkt: de nadelen van het lopende vervoersplan, waar TreinTramBus reeds herhaaldelijk op wees, blijven bestaan’, stelt de organisatie. TreinTramBus verwelkomt onder andere de bijkomende treinen naar luchthaven Brussel Nationaal vanuit de Europese wijk. ‘Die verbinding beantwoordt aan een reële vervoersvraag en vormt een goed alternatief voor de overvolle wegen in het noordoosten van Brussel. Het is echter onbegrijpelijk dat er de eerste jaren op zaterdag en zondag helemaal geen treinen komen tussen de Europese wijk en de luchthaven.’ Ook de lancering van het ‘S-net’ is positief. Wel pleit TreinTramBus uitdrukkelijk voor een frequentere treindienst op dit net. ‘Met amper één S-trein per uur op tal van verbindingen bengelt Brussel zowat aan het staartje van de Europese hoofdsteden.’ De organisatie wijst in dit verband ook naar lijn S9 Eigenbrakel - Brussel-Schuman - Leuven, die maar vier keer per dag rijdt. ‘De trein haalt in verplaatsingen uit het voorstedelijk gebied rond Brussel een opvallend laag marktaandeel. Alleen een hoogfrequente dienst kan een alternatief vormen voor de files’, klinkt het. Elders in het land zijn de aanpassingen beperkt. Als voorbeeld wijst TreinTramBus op de bediening van de stopplaats Gentbrugge, waar ondanks sterk gestegen reizigersaantallen veel minder treinen stoppen dan vroeger. De Noorderkempen blijft eveneens ondermaats bediend en tussen Kortrijk en Brugge is er nood aan snelle IC-treinen, zoals ze tot eind 2014 reden, besluit TreinTramBus. Bron: DS, 12/11/2015 (http://www.standaard.be/cnt/dmf20151112_01966678) Eigen mening: Ik vind het goed dat de NMBS het S-net heeft opgericht om openbaar vervoer makkelijker en toegankelijker te maken. TreinTramBus heeft wel ook een punt, naar mening, dat sommige treinhaltes te weinig betrokken worden. Toen de NMBS besloot minder treinen te laten rijden, was een goed besluit qua economisch perspectief maar had ook gevolgen voor vele reizigers. Zij waren genoodzaakt een ander vervoersmiddel te zoeken. Wanneer er veel reizigers zijn bij een treinhalte, zou ik zoals TreinTramBus heeft voorgesteld, meer treinen laten rijden. Het S-net is wel in mijn ogen een goed initiatief en hopelijk zullen velen meer de trein nemen. |