|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
“Jongeren die thuisonderwijs volgen, hebben grote kans om te radicaliseren”
De Mechelse burgemeester Bart Somers (Open Vld) wil weten wie er thuisonderwijs volgt in zijn stad, omdat die jongeren een grote kans hebben om te radicaliseren. Dat bleek maandag in de commissie voor de bestrijding van gewelddadige radicalisering van het Vlaams parlement. Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil de vraag bestuderen.
“In Mechelen volgen ongeveer vijftig jongeren thuisonderwijs en de helft daarvan komt uit een salafistisch milieu”, aldus de burgemeester, tevens parlementslid. “Dat hoeft niet noodzakelijk problematisch te zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn politie moet kunnen checken of er een probleem is.” Onderwijsinspectie “Een heel interessante vraag”, vond Hilde Crevits maandag. “De onderwijsinspecteurs controleren aan huis, na twee negatieve inspecties komt er schoolplicht. Onze administratie kan echter niet zomaar info doorspelen aan de gemeenten, maar ik wil dat wel bestuderen.” Volgens Somers zit een deel van het probleem ook bij het feit dat de onderwijsinspectie bij een positieve controle nooit meer ter plaatse gaat, zodat er geen zicht is op de situatie. Hulplijn In de commissie, waar werd gerapporteerd over het actieplan tegen radicalisering van de Vlaamse regering en de resolutie tegen radicalisering van het parlement, ging voorts veel aandacht naar de hulplijn voor ouders van geradicaliseerde jongeren, die nog niet werd opgestart. “De Vlaamse ombudsman heeft al gezegd dat er nu al te veel hulplijnen bestaan”, begon Welzijnsminister Jo Vandeurzen. “Als ik bot wil zijn, zeg ik: we hebben al een opvoedingslijn, we kunnen dat nummer wat meer bekend maken bij de allochtone gemeenschap.” Toch is Vandeurzen wel degelijk van plan de lijn op te starten. “Daarvoor is echter een degelijke backoffice nodig en dat vraagt tijd.” Mijn mening: Ik denk dat het wel mogelijk is dat jongeren die thuisonderwijs krijgen inderdaad sneller kunnen radicaliseren. Als de leraar radicaal is en dus ook zijn ideeën overbrengt dan zal de jongere ook sneller zelf die radicale ideeën overnemen. Daarom vind ik dat er meer controle moet komen op het thuisonderwijs. Terwijl er in een klasgroep verschillende meningen aan bod kunnen komen. De leerling kan dan zelf zijn eigen mening geven en verdedigen. Bron: www.standaard.be |