|
#1
|
|||
|
|||
NMBS verhoogt ticketprijzen
NMBS verhoogt ticketprijzen
De tarieven van spoorwegmaatschappij NMBS stijgen vanaf 1 februari 2016 met gemiddeld 1,21 procent. Populaire producten zoals de Go Pass, de Rail Pass en het seniorenbiljet worden niet duurder. Het bedrijf verwijst naar 'de algemene stijging van de kosten', en voegt eraan toe dat het gaat om de eerste stijging sinds 2014. De opvallendste stijging is er voor de Campuskaart (een tienrittenkaart voor studenten), die 3,31 procent duurder wordt. Volgens de NMBS is de stijging nodig “om de prijs van dit product opnieuw in evenwicht te brengen met de prijzen uit hetzelfde segment”. Een standaardbiljet wordt vanaf 1 februari 1,1 procent duurder. De minimumprijs voor zo’n biljet gaat van 2 naar 2,10 euro. In lijn daarmee stijgt de prijs van een Key Card (voor tien korte ritten) naar 21 euro. Abonnementen worden gemiddeld 1,4 procent duurder. De NMBS benadrukt dat “de prijs van de meest populaire producten ongewijzigd blijft”. Het gaat bijvoorbeeld over de Go Pass, het seniorenbiljet en de Rail Pass. In februari van dit jaar wijzigden de tarieven bij de NMBS niet. Dat had vooral te maken met de geringe inflatie toen, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. Variabele tarieven Dat de spoorwegmaatschappij nieuwe tarieven aankondigt, betekent niet dat de vraag om variabele tarieven (met bijvoorbeeld verschillende ticketprijzen in dal- en piekuren) op de lange baan geschoven worden. 'Dat zijn twee verschillende discussies', duidt Crols. 'De aangekondigde tariefverhoging is een toepassing van de huidige beheersovereenkomst, terwijl de vraag naar tariefvrijheid kadert in de onderhandelingen over een nieuwe beheersovereenkomst. Die zullen in de eerste maanden van 2016 hun beslag krijgen.' Het zal dus afhangen van de inhoud van die nieuwe beheersovereenkomst of en wanneer er flexibele tarieven kunnen komen bij het spoor. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151030_01946795 Eigen mening: Het is langs de ene kant begrijpelijk dat de ticketprijzen omhoog gaan want de NMBS moet ook niet met verlies gaan rijden. Maar als ik nadenk over wat je nu al betaald voor een treinticket (vb €7,70 voor een treinbiljet van Turnhout naar Antwerpen) vind ik dit veel. Voor de helft van de prijs rijd je met de bus. Dan is mijn keuze snel gemaakt. Ook vind ik het jammer dat de ticketprijzen voor de studenten veel duurder gaan worden. We betalen al zoveel geld voor onze opleiding en als je je met de trein moet verplaatsen wordt dit al zeer duur. Dat de prijzen variabel gaan zijn bij piek- en dalmomenten vind ik ook maar vreemd. De mensen die op een bepaald uur op het werk moeten zijn, meestal is dit in de piekuren, gaan meer moeten betalen dan mensen die vrij zijn en kunnen kiezen wanneer ze met de trein vertrekken. |