|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto’s
Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto’s Experts van de lidstaten van de Europese Unie hebben woensdag een akkoord bereikt over de invoering van nieuwe tests om de uitstoot van dieselwagens te meten. Autobouwers worden echter aanzienlijke afwijkingen gegund. “Ronduit ontgoochelend en onaanvaardbaar", reageren de organisaties Test-Aankoop, Bond Beter Leefmilieu, Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit. Tegen de achtergrond van het Volkswagenschandaal bogen de experts zich woensdag over nieuwe testprocedures voor de goedkeuring van nieuwe wagens. Bedoeling was die beter af te stemmen op de werkelijke uitstoot in het verkeer. Onder de huidige labotests worden immers auto"s goedgekeurd die gemiddeld tot vier keer meer vervuilen dan de wettelijke normen toestaan. Een ruime meerderheid van de nationale experts ging ermee akkoord dat autobouwers vanaf het najaar van 2017 tot september 2019 tot 110 procent mogen afwijken van de Euro6-norm, die een maximale uitstoot van 80 milligram stikstofoxide per kilometer bepaalt. Vanaf januari 2021 mogen nieuwe wagens dan nog 50 procent afgeweken worden. Nederland vond dat akkoord niet ambitieus genoeg en stemde tegen, Tsjechië onthield zich. Onder druk van lidstaten met belangrijke autobouwers liggen die marges een pak hoger dan wat de Commissie had voorgesteld. Niettemin beklemtoonde eurocommissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska dat de Europese Unie "de eerste en enige regio in de wereld is die deze robuuste testmethodes groen licht geeft". “Slappe koffie” In het Europees Parlement wordt ontgoocheld gereageerd. "Het is goed dat er eindelijk een beslissing is, maar dit is slappe koffie", reageert Ivo Belet (CD&V). Zijn sp.a-collega Kathleen Van Brempt is zelfs "geschokt door het totale gebrek aan verantwoordelijkheidszin". "Burgers zijn vandaag verontwaardigd dat de testresultaten voor auto"s eigenlijk niets met de werkelijkheid te maken hebben. De lidstaten zeggen nu vlakaf, dat ze dat in de toekomst ook niet moeten verwachten. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit." De beslissing over de nieuwe testprocedures vormt eigenlijk een technische uitvoering van een in 2007 door het Europees Parlement en de lidstaten goedgekeurde verordening over de typegoedkeuring van nieuwe lichte voertuigen. Sociaaldemocraten en groenen in het parlement hebben al aangekondigd dat ze willen bekijken hoe ze de beslissing alsnog kunnen aanvechten, maar dat is volgens Belet juridisch onmogelijk. bron: de standaard, 28 oktober, http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01943369 mening: Ik vind het jammer dat na het voorval met diesel de testen niet strenger worden. Er is wel gebleken dat iedereen door dit schandaal erg geraakt was en toch worden de testen niet strenger. Is het niet belangrijk dat we nadenken over de impact van de uitstoot op het milieu. Ik vind het spijtig dat ze hier zo soepel mee omgaan en niet nadenken over de gevolgen voor het milieu en de maatschappij. Ik vind ook dat mensen het recht hebben om te weten hoeveel hun auto uitstoot. Zou het dan niet spijtig zijn dat de mensen belogen worden doordat er met de resultaten word gesjoemeld? ik vind dat de testen strenger moeten worden. Dit is niet enkel in het belang van de mensen, maar ook in het belang van het milieu. Laatst aangepast door pauline.p*cqueur : 28th October 2015 om 21:28. |