actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 13:59
J*ppe.Nicolai J*ppe.Nicolai is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Sint-Antonius
Posts: 80
Groen: "Vervang bedrijfswagens door mobiliteitsbudget"

Groen: "Vervang bedrijfswagens door mobiliteitsbudget"


Zeven op de tien Vlamingen is voor een hervorming van het systeem van bedrijfswagens naar een ruimer en vooral vrijer mobiliteitsbudget voor alle werknemers. Dat besluit Groen uit een enquête uitgevoerd door iVox. Hoog tijd dus om er werk van te maken, vinden de groenen.

Door de hoge loonkost is het voor een werkgever vandaag aantrekkelijker om werknemers te betalen met een auto of een tankkaart dan in euro's. "In 2015 loopt de steun aan salariswagens op tot bijna 5 miljard euro, meer dan we vandaag uitgeven aan NMBS, De Lijn en MIVB samen. Het systeem is totaal ontspoord", hekelt Groen-voorzitter Meyrem Almaci.

Slechts een handvol Vlamingen beseft volgens Groen ten volle hoeveel belastinggeld er naar de salariswagens gaat. Bovendien vindt één op twee Vlamingen het huidige systeem onrechtvaardig en ziet meer dan de helft het als voornaamste oorzaak van luchtvervuiling.

Flexibel belastingkrediet

Hoog tijd dus voor een hervorming, vinden de groenen. Ze pleiten voor een mobiliteitsbudget in de vorm van een flexibel belastingkrediet, waardoor werknemers meer loon én vooral meer vrijheid zouden krijgen om zelf te beslissen hoe ze naar het werk gaan. Fietsers krijgen wel een bonus.

Afhankelijk van de afstand tot je werk, kan het budget dat Groen voor ogen heeft oplopen van minstens 700 tot 2.780 euro per jaar. Wat overblijft na je vervoersonkosten mag je houden. Het geld om dat te betalen, zo'n 4,1 miljard euro, haalt Groen bij de huidige trein- en busabonnementen, de kilometer- en de fietsvergoedingen.

En natuurlijk bij de bedrijfswagens. De partij wil de steun aan salariswagens met een kwart terugschroeven, van 1,2 tot nog 0,9 procent van het bbp - "het niveau van Duitsland". Aan de grote groep wagens die nodig zijn voor de dagelijkse werking van de bedrijven, raken de groenen niet.

Zelf berekenen?

Groen ziet een groot draagvlak voor haar voorstel. De belangrijkste argumenten die blijken uit de enquête bij 1.134 Vlamingen zijn de vrije keuze, het gegeven dat elke werknemer er recht op heeft en de stopzetting van het subsidiëren van het privégebruik van de bedrijfswagens door de overheid.

Bron: De Morgen, 28 oktober 2015, http://www.demorgen.be/binnenland/g...udget-b6e9773b/

Mening:
Het lijkt me een goed idee om werknemers zelf te laten beslissen of ze al dan niet kiezen voor een mobiliteitsbudget of voor het behouden van hun bedrijfswagen. Deze maatregel kan, al denk ik niet dat het in grote mate het geval zal zijn, een positieve invloed hebben op de uitstoot en het fileleed op de Belgische wegen. Een deel van de mensen die nu gebruik maken van hun bedrijfswagen zullen overwegen om hun bedrijfswagen in te ruilen voor een mobiliteitsbudget en het openbaar vervoer nemen.

Laatst aangepast door J*ppe.Nicolai : 28th October 2015 om 14:05.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.