|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Spoorstaking veroorzaakt opnieuw meeste hinder in zuiden van land
De aangekondigde spoorstaking van de socialistische vakbond veroorzaakt dinsdagochtend vooral hinder in het zuidwesten van het land. Op de lijnen 112 en 118 in de regio Charleroi rijdt geen enkele trein. Dat is ook het geval op de lijn 124 tussen Brussel en Charleroi en op de lijn 94 vanuit Bergen, zegt de woordvoerder van de NMBS.
Dinsdag ligt het actieterrein van de vakbond vooral in Henegouwen, maar ook in Antwerpen, Limburg en delen van Vlaams- en Waals-Brabant voert de bond actie. Op de lijn tussen Brussel en ‘s Gravenbrakel verloopt het treinverkeer “moeilijk”. Volgens de NMBS zijn er ook personen gesignaleerd op de sporen in de buurt van Charleroi. In Vlaanderen zijn er als gevolg van de acties daar ‘lichte gevolgen ‘mogelijk op de lijn naar Antwerpen. De NMBS raadt reizigers om zich via de verschillende platformen te informeren alvorens zich naar het station te begeven. De socialistische spoorbond voert regionale acties tegen het strategisch plan van minister van Mobiliteit Galant en tegen de moeizame sociale onderhandelingen. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151020_01928483 Eigen mening: Ik vind dat deze stakingen in het openbaar vervoer de laatste jaren veel te vaak beginnen voor te komen. Door deze stakingen zijn er dus ook een heleboel mensen die problemen krijgen omdat ze niet op tijd op hun werk of eindbestemming geraken. Ik vind het persoonlijk nog erger dat er echt niets blijkt te zijn dat de regering of op zijn minst de minister van mobiliteit, Jacqueline Galant, kan/wil doen om dit te verhelpen of toch te verminderen. Want als we onszelf gaan vergelijken met onze buurlanden dan merken we dat op het vlak van files, vertragingen en stakingen in het openbaar vervoer we toch een van en misschien wel als slechtste bezig zijn. |
#2
|
|||
|
|||
Niemand neemt de NMBS nog serieus; niet wanneer ze werken en al helemaal niet meer wanneer ze staken. De stiptheid van treinen is belachelijk slecht in België (hoewel NMBS volgens eigen onderzoek, waarbij de definitie van 'te laat' jaarlijks verandert én soepeler wordt, constant betere resultaten levert) en er wordt zo vaak gestaakt dat niemand er eigenlijk nog mee bezig is waarom ze nu weer boos zijn, laat staan dat men begaan is met oplossingen vinden. Dit bedrijf gedraagt zich als een verwend kind dat naar mijn mening eerst in eigen boezem moet kijken in plaats van bij elke tegenslag het werk neer te leggen en verbetering te verwachten van bovenaf. Als we dan toch iets mogen verwachten van de regering, is het het privatiseren van de spoorwegen zodat de NMBS verplicht wordt zich aan te passen of op te doeken.
Wanneer ik dan ook nog eens lees dat deze stakingen gepaard gaan met levensgevaarlijk gedrag zoals brandend materiaal op de sporen gooien (want zelfs diegenen die willen blijven werken zullen het werk moeten neerleggen), wordt het voor mij onmogelijk nog enige sympathie voor deze mensen op te brengen. |